این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۵۵۱-۵۶۱

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه ای بر ارتقای رفتار تغذیه ای زنان میانسال
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تغذیه یکی از عوامل مؤثر در ایجاد و حفظ سلامتی است. یکی از اساسی ترین راه های پیشگیری از بیماری های مزمن بخصوص در میانسالی تعادل در رژیم غذایی است.مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی بود که بر روی 126 زن میانسال 30 تا 59 سال با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر ارتقاء رفتار تغذیه ای انجام شد . اطلاعات در دو نوبت قبل و 9 هفته بعد از آموزش توسط پرسشنامه مبتنی بر مدل فرانظریه ای و پرسشنامه رفتار تغذیه ای جمع آوری گردید. بعد از انجام پیش آزمون گروه مداخله بر اساس مراحل تغییربه 4 گروه تقسیم شدند و مداخله آموزشی طی 3 جلسه آموزشی برای این گروه انجام گرفت. در نهایت اطلاعات حاصل جمع آوری و توسط نرم افزار spss22  و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی،تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که قبل از مداخله دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، میانگین نمرات سازه های مختلف الگو و رفتار تغذیه ای تفاوت معناداری با هم نداشتند. نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود اختلاف معنادار برای مراحل تغییر، میانگین فرایند تغییر، تعادل تصمیم گیری، و خودکارآمدی بین گروه های آزمون و شاهد بعد از مداخله آموزشی بود. همچنین رفتار تغذیه ای در زنان میانسال گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی بطور معناداری بهبود یافت.بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده وجود تفاوت معنادار در سازه های الگوی فرانظریه ای و بهبود رفتار تغذیه ای زنان میانسال گروه آزمون پس از مداخله آموزشی است. به نظر می رسد که اجرای اینگونه برنامه های آموزشی می تواند برای بهبود رفتار تغذیه ای در زنان میانسال موثر باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگو فرانظریه ای، آموزش تغذیه، زنان میانسال

عنوان انگلیسی The effect of a Transtheoretical model based education on nutritional behaviors of middle-aged women
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The study aimed to assess the effect of a transtheoretical model based education nutritional behavior of middle-aged women in Ahvaz, Iran.Methods: This was a semi-interventional study on a 126 middle-aged among 30-59 years old. All women were selected by simple random sampling in two groups (intervention and control),. Data were collected a questionnaire including items on transtherotretical constructs and nutritional behavior. According to primary analyses in two group, first the intervention group divided into 4 groups (based on stages of change). The educational intervention was conducted in three sessions through group discussions and lectures. Nine weeks later, two groups were assessed for post-test. The independent t-test, paired t-test, and one-way analysis of variance and chi-square were used to analyze the data.Results: The mean age of participants in the intervention group was 37.71(6.8) and in the control group it was 38.57 (7.71) years. Before the intervention, the two groups were scrutinized regarding the homogeneity of demographic variables and the structures of the nutrition pattern and behavior. There were no significant differences between the two groups (p > 0.05). After the intervention, the scores [mean score (SD)] for stages of change including the process of change (from 21.34 (6.7) to 34.03 (11.3), decision-making balance (18.44 (4.15) to23.14 (5.11), and self-efficiency (from 22.74 (6.64) to 25.39 (6.18) showed significant changes compared to before the intervention (p< 0.05). Moreover, nutrition behavior was increased from 21.34 ±6.7 to 34.03 ±11.31 which indicated a significant difference (p< 0.05). Conclusion: The findings suggest that a Transtheoretical model based educational intervention might be effective in improving nutritional behavior among middle-aged women. Key Words: Tran’s theoretical model, Nutrition education, Middle-aged women
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا قناد نتاج دزفولی | Leila Ghanad Natajdezfuli
School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran


قدرت اله شاکری نژاد | Ghodratollah Shakerinejad
Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Khuzestan, Ahvaz, Iran


ماریا چراغی | Marya Cheraghi
School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran


محمد حسین حقیقی زاده | Mohammad Hossein Haghighizadeh
School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات