این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۵۶۳-۵۷۵

عنوان فارسی تأثیر چارچوب‌بندی پیام‌های بهداشتی بر خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه : نقش سیستم‌های رفتاری گرایشی/اجتنابی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تهیه پیام‌های بهداشتی موثر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مروجان سلامت در هر جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر چارچوب‌بندی پیام‌های بهداشتی بر خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه پیام‌گیران با توجه به نقش سیستم‌های رفتاری گرایشی/اجتنابی بود.مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای بود که برای انتخاب افراد موردنظر برای آزمایش اصلی، ابتدا یک غربالگری بر اساس سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی بر روی 550 نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان انجام شد که در نهایت 72 نفر (38 نفر دارای سیستم رفتاری فعال‌ و  34نفر دارای سیستم رفتاری بازداری) به‌عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و سپس ‌میزان خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه شرکت کنندگان بر اساس یک طرح عاملی مخلوط 3×2 (سیستم انگیزشی به‌عنوان عامل بین گروهی دارای 2 سطح، و چارچوب‌بندی پیام به‌عنوان عامل درون‌گروهی دارای 3 سطح) پس از مواجهه با پوسترهای تبلیغاتی تهیه‌شده در زمینه تخلیه استرس و نخ دندان، اندازه گیری شد.  یافته ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد، تأثیر چارچوب‌بندی پیام متأثر از نوع سیستم‌های انگیزشی مخاطبان است، به این نحو که افراد گروه فعال‌ساز بیشترین تأثیرپذیری را زمانی داشتند که پیام سودمحور دریافت می کردند و افراد گروه بازداری بیشترین تأثیرپذیری را هنگامی نشان دادند که پیام زیان‌محور دریافت کردند. اما این تأثیرات تنها در مورد پیام تخلیه استرس مشاهده شد و در مورد پیام نخ دندان مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: به نظر می‌آید عامل تازگی و ناآشنا بودن موضوع پیام می‌تواند تأثیر چارچوب‌بندی و سیستم‌های انگیزشی بر خوشبینی، قصد عمل و حافظه را تحت تأثیر قراردهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The influence of health messages framing on unrealistic optimism, behavioral intention and remembering: The role of behavioral inhibition/approach systems
چکیده انگلیسی مقاله objective (s): Health messages should be able to create behavioral intention and remembering in the context of the health recommendation given in a message, along with the reduction of unrealistic optimism. The purpose of this study was to examine the influence of health messages framing on optimism, behavioral intention  and remebering.Methods: A sample of students (550) screened based on the motivational systems from Zanjan University by stratified cluster sampling and 72 students (38 with behavioral activating system, and 34 with behavioral inhibition system) were selected as the final sample.  Results: Data analysis showed that the impact of stress-relief message framing on optimism, behavioral intention, and memory of audiences after controlling for working memory scores was influenced by their motivational systems. The behavioral activating group was most influenced when they received the gain-framed message. The inhibition group was most influenced when they received the loss-framed message. However, these effects were not observed in dental floss messages.Conclusion: The results showed that consideration of the correspondence between the type of audience's motivational system and the message framing, and the novelty of the topic, are two important factors in the effectiveness of a health message. Indeed I seems that the topic and novelty in both gain-framed and loss-framed frameworks could make the most impact on the audience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا مرادپور | Zahra Moradpoor


جواد صالحی | Javad salehi


طاهره الهی | Tahereh Elahi



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات