این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۵۷۷-۵۸۵

عنوان فارسی افزایش سواد تغذیه ای معلمان: تاثیر یک مداخله آموزشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از عوامل موثر در بروز بیماری های غیرواگیر، بی توجهی به تغذیه و عادات غذایی ناسالم است. در سالیان اخیر، سواد تغذیه به عنوان مجموعه قابلیت های افراد در دستیابی، درک، ارزیابی و به کارگیری اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری در زمینه تغذیه سالم مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر سواد تغذیه ای معلمان ابتدایی شهریاسوج انجام شد.مواد و روش کار: در این مداخله نیمه تجربی، 110 نفر از آموزگاران ابتدایی شهر یاسوج از مدارس منتخب از دو منطقه آموزش و پرورش شهر یاسوج در دو گروه مداخله کنترل وارد مطالعه شدند. سواد تغذیه ای با استفاده از ابزار تدوین و روا شده در جامعه ایرانی سنجیده شد و با تحلیل داده ها، محتوا و ساختار آموزشی برای ارتقای سواد تغذیه ای تدوین گردید. مداخله آموزشی شامل دو جلسه آموزشی، ارسال دو نوبت پیامک و ارائه پمفلت آموزشی بود. داده ها قبل و سه ماه بعد از مداخله با استفاده از نرم افزار آماری16 Spss تحلیل شدند. یافته ها: پس از مداخله، میزان متغیرهای سواد تغذیه‌ای شامل درک مطلب، واحدهای غذایی، دانش تغذیه‌ای، سواد محاسباتی و برچسب غذایی نسبت به قبل از آن در گروه مداخله تفاوت معناداری را نشان داد. تفاوت نمره میانگین سواد تغذیه‌ای در دو گروه، بعداز مداخله نیز معنادار شد.بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش برای ارائه به تصمیم گیرندگان در حوزه آموزش و پرورش و سیاستگزاران حوزه سلامت در خصوص اصلاح عادات غذایی نامطلوب و نیز ارتقای سلامت معلمان شهر یاسوج و دیگر بخش های استان، سودمند خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد تغذیه ای، مداخله، معلمان

عنوان انگلیسی Increasing nutritional literacy in teachers: the effect of an educational intervention
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Lack of attention to nutrition and having non-healthy nutritional habits, is one of the influencing factors for non-communicable diseases. In recent years, nutritional literacy, as a abilities to access, understand, appraise, and apply necessary information to make decision related to healthy nutrition, is considered to be a very important health-related issue. This study aimed to investigate the effect of an educational intervention on nutritional literacy of elementary school teachers in Yasuj, Iran.Methods: In this quasi-experimental study, 110 teachers of the elementary schools in Yasuj, who were randomly selected in two areas of the city (intervention and control group) were included in the study. Nutritional literacy was measured by using a validated tool for Iranian society, and after analyzing the data, the educational content and structure were developed to improve the nutritional literacy. Intervention consisted of two training sessions, sending two SMS and providing educational pamphlets. Data were analyzed before and three months after the intervention by using Spss16 software.Results: There was a significant difference in terms of nutritional literacy, reading comprehension, food units (P< 0.001), nutritional knowledge (P=0.001), computational literacy (P =0.034) and nutrition label (P=0.005) before and after the intervention among intervention group. The difference between the mean score of nutritional literacy in the two groups also was significant.Conclusion: The results indicaterd that the educational intervention was useful in increasing nutritional health literacy among primary school teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nutritional Literacy, Intervention, Teachers

نویسندگان مقاله مهناز همتی | Mahnaz Hemati


مهدی اکبر تبارطوری | Mehdi Akbartabar Toori


محسن شمس | Mohsen Shams


افسانه بهروزپور | Afsaneh Behroozpour



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات