این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۴۹-۲۵۶

عنوان فارسی مطالعه آلتمتریک مقالات علمی حوزه "سواد سلامت" در رسانه های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: گسترش رسانه های اجتماعی واهمیت آنها در برقراری ارتباطات علمی و اشاعه یافته های پژوهشی نیاز به شاخص های جدیدی در کنار شاخص های سنتی را برای ارزیابی پژوهش ضروری می نماید. با توجه به توانایی شاخص های آلتمتریکس و سرعت آنها در ارزیابی فعالیت های پژوهشی هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان بهره مندی پژوهشگران حوزه سواد سلامت از رسانه های اجتماعی و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک و بررسی رابطه میان وجود مقاله های پژوهشگران در رسانه های اجتماعی و عملکرد استنادی آنها بود.مواد و روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی، با رویکرد علم سنجی و با استفاده از روش آلتمتریکس انجام گرفت. جامعه پژوهش را مقالات حوزه سواد سلامت در سال 2015 تشکیل دادند. تعداد اولیه مقالات بازیابی شده، 649 مقاله بود. از آنجا که شناسه گر دیجیتالی اشیا در مطالعات آلتمتریک و استفاده از داده های مؤسسه آلتمتریک مورد نیاز است، مدارکی که این شناسه گر را نداشتند حذف شده و جامعه پژوهش به 615 رکورد تقلیل یافت. هر مقاله با داده های موسسه آلتمتریک از طریق altmetric.com   مطابقت داده شد و از آزمون همبستگی اسپیرمن جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: بیشترین استفاده از مقالات مورد بررسی از طریق رسانه های اجتماعی مندلی  و توییتر بوده است که به ترتیب با 492، 487 مقاله رتبه های اول و دوم را داشته اند. یافته ها حاکی از وجود رابطه معنی دار مثبتی بین بیشتر شاخص های آلتمتریکس و تعداد استنادات دریافتی در وب آو ساینس بود. حضور کمرنگ پژوهشگران و کاربران ایرانی در رسانه های اجتماعی نیز نکته ای است که باید مد نظر قرار گیرد. از بین مقالات بررسی شده،  9 مقاله توسط نویسندگان ایرانی حوزه سواد سلامت به رشته تحریر درآمده است که 6 مورد آن دارای شناسه دیجیتالی اشیا بودند که پس از جستجو در سایت آلتمتریک مشخص شد که  این 6 مقاله بیشتر در رسانه های اجتماعی مندلی و توییتر مورد استفاده قرار گرفته اند و به ترتیب دارای 134 خواننده در مندلی و 64 توییت بوده اند.بحث و نتیجه گیری: رسانه های اجتماعی می توانند تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی داشته باشند. بنابراین، محققان حوزه سواد سلامت در جهت جستجوی بهتر اطلاعات و نیز افزایش استناد به فعالیت های علمی خود، می توانند از رسانه های اجتماعی استفاده نمایند. بدین منظور، آثار خود را در رسانه ای اجتماعی مختلفی به اشتراک می گذارند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلتمتریکس، سواد سلامت، رسانه های اجتماعی

عنوان انگلیسی An Altmetric Study on Scientific Articles of “Health Literacy” in Social Media
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Due to the capabilities of alternative metrics and their speed in evaluating scientific outputs, and the importance of social media in establishment of scholarly communication and findings’ dissemination, the aim of this study was to investigate the use of social media by health literacy researchers, and to identify top articles based on altmetric score and the association between altmetrics and citation indicators. Methods: The current descriptive research was conducted through scientometrics method and using altmetrics data. The study population consisted of health literacy articles that were published in year 2015, had digital object identifier (DOI), and were indexed in Web of Science. The initial number of retrieved articles was 649 papers. Since the digital object identifiers was required in altometric studies and the use of data from the Altmetric Institute, the documents that did not have the identifier were removed and thus the research population was reduced to 615 record. To collect alternative indicators, each individual article was matched by altmetric.com manually. Spearman correlation was used for analyzing the data. Results: Mendeley and Twitter were the most used social media by health literacy scholars for sharing scientific outputs, ranked first and second by number of 492 and 487 articles respectively. The results revealed statistically significant relationship between most alternative metrics and the number of citations in Web of Science. From the reviewed articles, Iranian researchers wrote 9 articles on health literacy. Of these, 6 had a digital object identifiers. After searching on the altmetric site, it became clear that these six articles have been used in Mendeley's social media and Twitter compared to more than other social media and had 134 readers in Mendeley and 64 tweets in Twitter respectively.Conclusion: Social media can have a positive impact on the citation rate of articles. Therefore, health literacy researchers can make use of social media in order to better inform peers on the Internet and increase the citation to their scientific productions. For this purpose, they could share their work in various social media.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Altmetrics, health Literacy, Social Media

نویسندگان مقاله منصوره صراطی شیرازی | Mansoureh Serati Shirazi
Regional information Center for Science and Technology and Islamic World Science Citation Center, Shiraz, Iran


مرضیه گل تاجی | Marzieh Goltaji
School of International Division, University of Shiraz AND Islamic World Science Citation Center, Shiraz, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-23&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات