این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۶۶
عنوان فارسی
سنجش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: معلمان در ارتقای سلامت جامعه نقش مهمی ایفا میکنند اما تا کنون پژوهشی به منظور تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان صورت نگرفته است. این پژوهش به شناسایی سطح سواد سلامت این افراد و عوامل مؤثر بر آن میپردازد.مواد و روش کار: در این پژوهش 932 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه «سنجش سواد سلامت (HELLA)» بود که در اردیبهشت ماه 1394 مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه مذکور 33 گویه دارد که پنج بعد سواد سلامت یعنی: خواندن، دسترسی، درک و فهم، ارزیابی و تصمیمگیری درباره اطلاعات سلامت را مورد سنجش قرار می دهد. یافتهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان (9/6) 26/03 بود. حدود 70 درصد شرکتکنندگان زن بودند. میانگین (انحراف معیار) امتیاز سواد سلامت کل (13/21) 67/28 بود. درصد سطح سواد سلامت ناکافی، نه چندان کافی، کافی، و عالی به ترتیب عبارت بود از: 10/5، 34/4، 45/1، و 10 درصد. سواد سلامت به صورت معناداری با جنسیت، سن و وضعیت تأهل در ارتباط بود. بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که سطحِ سوادِ سلامتِ محدود معلمان سدی در راه ارتقای سواد سلامت دانشآموزان در مدرسه است، باید به منظور افزایش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، زمینهی طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی مرتبط با سواد سلامت فراهم گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پرسشنامهHELLA
عنوان انگلیسی
Health Literacy among students of Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Teachers play a critical role as health promoters. However, little is known on health literacy among students of Farhangian university which is responsible for training the future teachers. The aim of this study was to assess health literacy and related factors in students of this university. Methods: The Health Literacy for Adults (HELIA) was administered face-to-face in a sample 932 students during May 2015. The questionnaire contained 33 items tapping into five dimensions: health information, reading, understanding, appraisal, and behavioral intention. Each item was rated on a 5-point scale giving a total score ranging from 0 (the worse) to 100 (the Best). Data were analyzed using descriptive statistical tests.Results: The mean age of participants was 26/03 (SD=9/6) years and almost 70% were female. Overall, the health literacy (HL) score of the students was 67.28 (SD= 13.21). Among all students 10/5 % showed inadequate HL, 34/4 % problematic HL, 45/1% sufficient HL, and 10% excellent HL. HL was significantly associated with age, gender and marital status. Conclusion: As the prevalence of high limited health literacy among future teachers is a barrier against enhancing the health literacy of students at schools, there is a need to design, implement and evaluate different educational interventions to address limited health literacy among this population.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه زهرا احمدی | Fatemeh Zahra Ahmadi
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
محمود مهرمحمدی | Mahmoud Mehr-Mohammadi
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
ابراهیم طلایی | Ebrahim Talaee
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
هاشم فردانش | Hashem Fardanesh
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
مهدیه پاک نهاد | Mahdieh Paknahad
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
سوسن تقی زاده | Susan Taghizadeh
Ministry of Education, Tehran, Iran
هاجر حامدی | Hajar Hamedi
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
سپیده نوروزی | Sepideh Nourozi
Ministry of Education, Semnan, Iran
علی منتظری | Ali Montazeri
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-24&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات