این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۹۷-۳۰۶

عنوان فارسی مقایسه میزان اعتماد شهروندان تهرانی به پیام‌های سلامت در رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان: یک مطالعه جمعیتی در تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اعتماد به رسانه ها سرمایه اصلی آن ها به ‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده اطلاعات مورد نیاز مردم است. این مطالعه به منظور مقایسه میزان اعتماد شهروندان تهرانی به پیام‌های سلامت در رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان انجام شد.مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی به منظور مقایسه میزان اعتماد شهروندان مناطق 22 گانه تهران به پیام‌های سلامت ارائه شده در رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بهره گرفته شد. به دلیل نرمال نبودن داده ها برای تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون و آزمون کروسکال والیس با پیش شرط هم واریانسی داده ها در گروه های مورد مطالعه و با بهره گیری نرم افزار SPSS نسخه23 استفاده شد (سطح معناداری 0/05). تحلیل ها انجام شد.یافته ها: در مطالعه حاضر اطلاعات 493 شهروندان تهرانی مورد بررسی قرار گرفتند. وفق نتایج 65 درصد استفاده کنندگان از رسانه ملی  و 32/2 درصد استفاده کنندگان از شبکه های ماهواره ای به میزان "زیاد/خیلی زیاد" به پیامهای سلامت این رسانه ها اعتماد داشتند. نتایج نشان داد میزان استفاده از رسانه ملی در هر دو  گروه جنسیتی، گروه مجردان، همه گروه های شغلی (به جز محصل/دانشجو، بیکار و بازنشسته)، تمام گروه های سنی (به جز گروه سنی 18 تا 24 سال) و نیز همه گروه های تحصیلی (به جز فوق دیپلم و فوق لیسانس به بالا) نسبت به  شبکه های ماهواره ای به طور معنادار بیشتر بود. همچنین میزان اعتماد تمام گروه های سنی، جنسیتی، تحصیلی(به جز گروه بیسواد و فوق دیپلم)، شغلی(بجز گروه بیکار) به رسانه ملی نسبت به شبکه های ماهواره ای به طور معنادار بیشتر بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به استفاده بیشترمخاطبان به ویژه زنان خانه دار از برنامه های سلامت محور رسانه ملی و نیز اعتماد مطلوب غالب مخاطبان به این رسانه، می توان از این فرصت به منظور تقویت کمی و کیفی برنامه های سلامت محور رسانه ملی برای ارتقای سلامت کلیه اقشار جامعه بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماد، پیام سلامت، رسانه ملی، شبکه ماهواره ای

عنوان انگلیسی Trust to health messages in the national TV and Persian-language satellite networks: a population-based survey in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Media are the most important source of people’s health information. This study was conducted to compare people’s trust to health messages in the national media and Persian-language satellite networks.Methods: This was a cross-sectional study carried out in Tehran, Iran. A valid and reliable questionnaire was used to collect data.  Data were analyzed using Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests using SPSS software.Results: In all 493 individual took part in the study. The results showed that the use of the national TV with some exceptions was higher in both genders, age, educational and occupational groups as compared to satellite networks. Similarly the level of trust to the national TV was higher among participants with different socioeconomic backgrounds compared to satellite networks. While 65% stated that trust the national TV very and very much, only 32.2 % reported that they trust satellite networks. Conclusion: The findings suggest that the national TV should see the use and trust as positive opportunity and take action in order to strengthen the quantity and quality of health-related programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوالقاسم رئیسی نافچی | Abolghasem Raesi nafchi


ابوالفضل دانایی | Abolfazl Danaei


سیده نسرین تقی زاده شیاده | Seyedeh Nasrin Taghizadeh Shiadeh


علی اصغر حائری مهریزی | Ali Asghar Haeri Mehrizi


ژیلا صدیقی | Jila Sadighi


راحله رستمی | Rahele Rostami


محمود طاووسی | Mahmoud Tavousi



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-28&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات