این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۶۲۷-۶۳۵
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مادران بر سطح دانش بهداشت باروری دختران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آگاه سازی مادران به عنوان نخستین معلمین دختران می تواند سهم عمده ای در پیشگیری از مشکلات بهداشت باروری نسلهای آینده داشته باشد. مطالعه حاضر تاثیر آموزش مادران را بر دانش بهداشت باروری دختران مورد بررسی قرار داده است.مواد و روش کار: مطالعه مداخله ای حاضر بر روی 120 دختر دانش آموز در مدارس دوره اول متوسطه و مادران آنها.و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انجام شده است. قبل از مداخله دانش بهداشت باروری مادران و دختران توسط پرسشنامه طراحی شده بر اساس پرسشنامه سازمان سلامت جهان سنجیده شد. سپس مادران گروه آزمون در 4 جلسه هفتگی آموزشی شرکت کرده و اطلاعات مورد نیاز در خصوص بهداشت باوری را دریافت نمودند. بعد از گذشت 3 ماه، مجددا" پرسشنامه ها توسط دختران هر دو گروه تکمیل گردید و نتایج در دو گروه مقایسه گردید. یافته ها: مادران منبع اصلی کسب اطلاعات دختران در هر دو گروه آزمون و کنترل (55 درصد) بودند. بر خلاف گروه کنترل، تفاوت معنادار بین میانگین نمرات دانش بهداشت باروری دختران گروه آزمون قبل از مداخله و 3 ماه بعد از آموزش مادران ایجاد شد.بحث و نتیجه گیری: در مطالعه حاضر آموزش مادران از طریق افزایش دانش آنان و متعاقبا" انتقال اطلاعات به دختران شان، منجر به ارتقای سطح دانش دختران نسبت به مبانی اولیه بهداشت باروری گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دختران، مادران، دانش، بهداشت باروری
عنوان انگلیسی
The effect of educating mothers on the girls' knowledge level of reproductive health
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): mothers are usually the girls’ first teachers. Thus educating mothers can be a major contribution to the prevention of reproductive health complications in future generations. The present study investigated the effect of educating mothers on the girls' knowledge level of reproductive health.Methods: The present interventional study was conducted on 120 Iranian girls studying in secondary schools and their mothers. Sampling was performed through two-step cluster sampling method. Before the intervention, mothers’ and girls' knowledge of reproductive health was measured by using a questionnaire prepared based on the World Health Organization's questionnaire. The mothers of the intervention group participated in 4 sessions for 4 weeks and received the necessary information about reproductive health. After three-months period, the questionnaires were once more completed by all the girls in both intervention and control groups.Results: Mothers were the main source of information for the girls in both the intervention (61.7%) and the control group (55%). There was a significant difference between mean scores of the girls' knowledge before (11.63±4.37) and 3 months after their mother’s education (30.60±1.49), but the change was not significant in control group.Conclusion: Educating mothers could significantly increase the girls' levels of knowledge of the primary fundamentals of reproductive health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Girls, Mothers, Knowledge, Reproductive health
نویسندگان مقاله
زینب فتاحی | Zeynab Fattahi
Faculty of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
سیده زهرا معصومی | Seyedeh Zahra Masoumi
Mother and Child Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
فرزانه سلطانی | Farzaneh Soltani
Mother and Child Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
قدرت اله روشنایی | Ghodratollah Roshanaei
Hamadan University of Medical Sciences Hamadan, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-65&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات