این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۶۴۷-۶۵۸

عنوان فارسی شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی : یک مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه با توجه ‌به اهمیت روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعۀ اقتصادی و نیز کارآفرینی برای کشورها از یک سو و تجاری ‌سازی تحقیقات دانشگاهی، انتقال فناوری‌های نوین و درآمدزایی بیشتر برای دانشگاه‌ها از سویی دیگر موجب تمرکز توجه دانشگاهیان و مسئولان دولتی بر این مسئلۀ مهم شده‌‌است. با نگاهی به پژوهش‌های پیشین در می‌یابیم که عوامل بسیاری در موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان دخیل هستند. مواد و روش کار: پژوهش حاضر با تمرکز بر یکی از این عوامل و با هدف شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزۀ علوم پزشکی جهاددانشگاهی انجام ‌شد. در مطالعه حاضر علل مورد نظر پس از بررسی گسترده در ادبیات موضوع و نیز با استفاده از نظرات خبرگان علمی جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی به عنوان جامعه آماری مورد جستجو و بررسی قرار گرفتند. افراد خبره مورد نظر با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس تعیین شدند و  در نهایت به کمک نرم‌افزار اطلس‌تی و استفاده ار روش تحلیل درون مایه، مفاهیم استخراج‌شده مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: مجموعاً 6 مؤلفه و 46 مفهوم درمورد عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزۀ علوم پزشکیِ جهاد دانشگاهی شناسایی ‌شدند. 6 مؤلفۀ استخراج ‌شده شامل بازار، حمایت‌ها، دولت، سازمان مادر (جهاددانشگاهی)، فضای مناسب محیط کسب‌وکار و موقعیت جغرافیایی بودند.بحث و نتیجه گیری: این پژوهش با تایید یافته های پیشین درخصوص شرکت های جهاد دانشگاهی، به مفاهیم جدیدی برای فراهم آوردن زمینه های موفقیت بیشتر این شرکت ها دست یافت.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شرکت‌ دانش‌بنیان، موفقیت، عوامل محیطی، جهاد دانشگاهی

عنوان انگلیسی Environmental factors and medical spin-offs: a case study
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Looking at previous studies we find that many factors are involved in the success of spin-offs. This study focuses on one of these factors and to identify the environmental factors affecting the success of spin-offs in the field of Medical Sciences was performed. Methods: This was a qualitative study. Dat was collected via literature review and interview with selected experts from medical spin-off companies affilated to the Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR). The data was analyzed using the Atlas-t software.Results: In all 6 components and 46 concepts were identified for successful spin-offs. The 6 extracted factors included: market, supports of spin-offs, government, parent organization (ACECR), suitable business environment and geographical location.Conclusion: Several factors are needed for successful medical spin-off companies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی حاجی کتابی | Ali Hajiketabi
Technology Development Institute, Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR), Tehran, Iran


عاطفه ذولفقاری | Atefeh Zolfaghari
Islamic Azad University of Qazvin and Expert of ACECR, Tehran, Iran


کبری گودرزی | Kobra Goodarzi
University of Tehran, Faculty of Entrepreneurship, Tehran, Iran


علیرضا آخوندی | Ali Reza Akhondi
Technology Development Institute, Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR), Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-67&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات