این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۲۱-۴۲۹

عنوان فارسی خودگزارشی مشکلات رفتاری ـ هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت خود گزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده ثبت شده در پنج استان مرزی ایران انجام شده است.مواد و روش کار: روش پژوهش از نوع مقطعی بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودگزارشی سلامت روان کودکان و نوجوانان آخنباخ Youth Self Report test of Achenbach (YSR) که یکی از ابزاهای غربالگری روانشناسی برای ارزیابی مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان است، استفاده شد. روش نمونه گیری در این تحقیق سرشماری کامل بود و حجم نمونه 68 نفر یعنی کلیه نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده در کشور در نظر گرفته شد، میزان مشارکت 63/2 % (43 نفر) بود ). عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده با استفاده از انالیز رگرسیون انجام شد.یافته ها: تعداد شرکت کنندگان شامل 35 پسر و 8 دختر بودند. میانگین سن کل نمونه ها 16/18 (انحراف معیار2/30)،  در دختران 515 (انحراف معیار2/82) و  پسران 16/25 (انحراف معیار2/18) بود. میانگین درصد جانبازی 42/67 (با انحراف معیار16/95)، طیف آن بین 70-20 درصد بود. عملکرد تحصیلی اکثر نوجوانان مورد مطالعه در حد متوسط بود. بین وضعیت تحصیلی دختران و پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده تفاوت معناداری وجود نداشت. بالاترین میانگین نمره پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی در کل نمونه ها مربوط به اضطراب/افسردگی و رفتار پرخاشگرانه داشت. میانگین نمره کلی آخنباخ در دختران بالاتر از پسرانبود. میزان جانبازی(درصد جانبازی) با نمره کلی اخنباخ و اختلال درونی سازی ارتباط معنی داشت. میانگین گویه های اضطراب/افسردگی، مشکلات تفکر و مشکلات توجه در دختران از پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده به طور معناداری بیشتر بود. سن، میزان تحصیلات و تعداد افراد خانوار مهترین عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده بودند.بحث و نتیجه گیری: آسیب با مین و مهمات عمل نکرده بر روی باز خورد فردی روانشناختی نوجوانان با مشکلات اضطراب/افسردگی، مشکلات توجه و تمرکز بیشتری همراه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Self-reported behavioral-emotional problems among adolescent victims of landmines and unexploded ordnance
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): To study and compare the psychological status of male and female teenage victims of landmine and unexploded ordnances in 5 border states of Iran.Methods: This was a cross-sectional study. The Youth Self Report (YSR) test of Achenbach (YSR) questionnaire was used to collect data. Results: Of 68 injured adolescents 43 (35 boys and 8 girls) participated in the study and completed the Iranian version of YSR questionnaire (response rate=63.2%). The mean age of the samples was 16.18 (SD=2.30), girls 15.5 (SD=2.82) and boys 16.25 (SD=2.18). The mean percentage of injury was 42.67% (SD=16.65) ranging from 20 to 70%. Academic performance in most teenagers was moderate. Academic performance was not significantly different between girls and boys (p>0.05). Overall, the highest mean score of youth self-report questionnaire was observed for anxiety/depression 10.88 (SD=6.04) and aggressive behavior 8.67 (SD =7.15). The Achenbach mean score was higher in girls than boys (71.50 vs. 48.77). The disability rate had a negative impact on the overall Achenbach score and internalizing factor of the injured adolescents. Compared to boys, girls significantly had higher scores in anxiety/depression, thought problems and attention problems (p< 0.05). The most important factors affecting the overall Achenbach score in adolescents injured by landmines and unexploded ordnance were age, educational level and family size (p< 0.05).Conclusion: Injuries due to landmine and unexploded ordnances in adolescents were more associated with anxiety/depression, thinking and attention problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول موسوی | Batool Mousavi
Janbazan Medical and Engineering Research Center (JMERC), Tehran, Iran


مریم نشاط | Maryamosadat Neshat
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran


مهدی معصومی | Mehdi Masoumi
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran


علیرضا پیرخائفی | Alireza Pirkhaefi
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran


محمد علی همتی | Mohammadali Hemmati
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-71&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات