این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۲۱-۴۲۹
عنوان فارسی
خودگزارشی مشکلات رفتاری ـ هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت خود گزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده ثبت شده در پنج استان مرزی ایران انجام شده است.مواد و روش کار: روش پژوهش از نوع مقطعی بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودگزارشی سلامت روان کودکان و نوجوانان آخنباخ Youth Self Report test of Achenbach (YSR) که یکی از ابزاهای غربالگری روانشناسی برای ارزیابی مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان است، استفاده شد. روش نمونه گیری در این تحقیق سرشماری کامل بود و حجم نمونه 68 نفر یعنی کلیه نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده در کشور در نظر گرفته شد، میزان مشارکت 63/2 % (43 نفر) بود ). عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده با استفاده از انالیز رگرسیون انجام شد.یافته ها: تعداد شرکت کنندگان شامل 35 پسر و 8 دختر بودند. میانگین سن کل نمونه ها 16/18 (انحراف معیار2/30)، در دختران 515 (انحراف معیار2/82) و پسران 16/25 (انحراف معیار2/18) بود. میانگین درصد جانبازی 42/67 (با انحراف معیار16/95)، طیف آن بین 70-20 درصد بود. عملکرد تحصیلی اکثر نوجوانان مورد مطالعه در حد متوسط بود. بین وضعیت تحصیلی دختران و پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده تفاوت معناداری وجود نداشت. بالاترین میانگین نمره پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی در کل نمونه ها مربوط به اضطراب/افسردگی و رفتار پرخاشگرانه داشت. میانگین نمره کلی آخنباخ در دختران بالاتر از پسرانبود. میزان جانبازی(درصد جانبازی) با نمره کلی اخنباخ و اختلال درونی سازی ارتباط معنی داشت. میانگین گویه های اضطراب/افسردگی، مشکلات تفکر و مشکلات توجه در دختران از پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده به طور معناداری بیشتر بود. سن، میزان تحصیلات و تعداد افراد خانوار مهترین عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده بودند.بحث و نتیجه گیری: آسیب با مین و مهمات عمل نکرده بر روی باز خورد فردی روانشناختی نوجوانان با مشکلات اضطراب/افسردگی، مشکلات توجه و تمرکز بیشتری همراه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Self-reported behavioral-emotional problems among adolescent victims of landmines and unexploded ordnance
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): To study and compare the psychological status of male and female teenage victims of landmine and unexploded ordnances in 5 border states of Iran.Methods: This was a cross-sectional study. The Youth Self Report (YSR) test of Achenbach (YSR) questionnaire was used to collect data. Results: Of 68 injured adolescents 43 (35 boys and 8 girls) participated in the study and completed the Iranian version of YSR questionnaire (response rate=63.2%). The mean age of the samples was 16.18 (SD=2.30), girls 15.5 (SD=2.82) and boys 16.25 (SD=2.18). The mean percentage of injury was 42.67% (SD=16.65) ranging from 20 to 70%. Academic performance in most teenagers was moderate. Academic performance was not significantly different between girls and boys (p>0.05). Overall, the highest mean score of youth self-report questionnaire was observed for anxiety/depression 10.88 (SD=6.04) and aggressive behavior 8.67 (SD =7.15). The Achenbach mean score was higher in girls than boys (71.50 vs. 48.77). The disability rate had a negative impact on the overall Achenbach score and internalizing factor of the injured adolescents. Compared to boys, girls significantly had higher scores in anxiety/depression, thought problems and attention problems (p< 0.05). The most important factors affecting the overall Achenbach score in adolescents injured by landmines and unexploded ordnance were age, educational level and family size (p< 0.05).Conclusion: Injuries due to landmine and unexploded ordnances in adolescents were more associated with anxiety/depression, thinking and attention problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بتول موسوی | Batool Mousavi
Janbazan Medical and Engineering Research Center (JMERC), Tehran, Iran
مریم نشاط | Maryamosadat Neshat
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran
مهدی معصومی | Mehdi Masoumi
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran
علیرضا پیرخائفی | Alireza Pirkhaefi
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran
محمد علی همتی | Mohammadali Hemmati
Islamic azad university, Garmsar Branch, Garmsar, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-71&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات