این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۵۰۱-۵۱۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیرمداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سبک زندگی سالم در کاهش بروز، شدت و عوارض بیماری ها موثر است. یکی از چارچوب های آموزشی که در فرآیند تغییر رفتار علاوه بر آگاهی و نگرش عواملی چون محیط و هنجارهای اجتماعی را نیز موثر می داند، الگوی بزنف است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی انجام گرفت.مواد و روش کار: در این مطالعه شبه تجربی، 60 نفر از بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند، پرسشنامه ی سبک زندگی و پرسشنامه سنجش سازه های الگوی بزنف قبل از مداخله توسط نمونه ها تکمیل شد و سپس نمونه ها به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص تصادفی داده شدند. در این مطالعه آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در طی 4 جلسه برای هر گروه کوچک 10 نفره بیماران گروه مداخله، انجام شد. بعد از 3 ماه پیگیری پرسشنامه ها دوباره تکمیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که بعد از مداخله میانگین نمره کلی سبک زندگی بین دو گروه متفاوت نبود، به عبارتی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران موثر نبود. اما میانگین نمره ابعاد تغذیه، الگوی خواب، سلامت جسمانی، استرس و مصرف دخانیات مرتبط به سبک زندگی در بین دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی دار داشتند، و آموزش مبتنی بر مدل بزنف بر ابعاد سبک زندگی بیماران موثر بود. نتایج نشان داد که میانگین نمرات سازه های الگوی بزنف قبل و بعد از مداخله درون گروه مداخله تفاوت آماری معنی دار داشت .بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش بر اساس مدل بزنف، بر ارتقای اکثر حیطه های سبک زندگی بیماران نارسایی قلبی، پیشنهاد می شود از این الگو در این بیماران استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک زندگی، نارسایی قلبی، الگوی بزنف
عنوان انگلیسی
Effectiveness of an Educational Intervention (Based on BASNEF Model) on lifestyle of patients with heart failure
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Healthy lifestyle is an important factor to reduce the incidence, severity and complications of diseases. BASNEF model, as an educational framework, in addition to patients’ knowledge and attitude considers environment and social norms in changing behavior. This study aimed to assess the effectiveness of an educational intervention based on BASNEF model on lifestyle of patients with heart failure.Methods: In this quasi-experimental study, 60 patients with heart failure were enrolled in the study and allocated to intervention and control groups (30 per each group). The intervention group revived 4 sessions based BASNEF while the control group received nothing. To collect data participants completed a lifestyle and BASNED model questionnaires at two points in time: at baseline and 3 months follow-up. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics.Results: The mean scores of total lifestyle did not differ between the two groups after the intervention (p=0.16), However some aspects of lifestyle such as nutrition, sleep patterns, physical health, stress and tobacco use were significantly differed between the two groups (p< 0.05). The analysis of data also showed that the mean scores of BASNEF structures before and after intervention significantly differed in intervention group (p< 0.0001).Conclusion: The findings suggest that an educational intervention based on BASNEF might have some positive effect on lifestyle of patients with heat failure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Lifestyle, Heart failure, BASNEF
نویسندگان مقاله
معصومه همتی پاک مسلک | Masumeh Hemmati Maslakpak
Maternal and Childhood Obesity Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
سیده زهرا مرقاتی | Seide Zahra Merghati
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
علیرضا دیدارلو | Alireza Didarloo
Social Determinants of Health Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-77&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات