این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۵۱۱-۵۲۰

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده برای ارتقای فعالیت جسمانی دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سبک زندگی بی تحرک یکی از مهمترین عوامل خطر برای بسیاری از بیماریها و اختلالات مانند چاقی، دیابت، نارسایی قلبی، افسردگی و پوکی استخوان است.مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی بود که بر روی163 دانش آموز دختر دبیرستانی با هدف تعیین تاثیر آموزش بهداشت مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر افزایش فعالیت جسمانی انجام شد. اطلاعات در دو نوبت قبل و3 ماه بعد از آموزش توسط پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمانی(IPAQ) جمع آوری گردید. بعد از انجام پیش آزمون مداخله آموزشی طی 4 جلسه آموزشی برای گروه آزمون انجام گرفت. در نهایت اطلاعات حاصل جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS23 و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که قبل از انجام مداخله دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، میانگین نمرات سازه های مختلف الگو و رفتار تفاوت آماری معنا دار با هم نداشتند. نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار برای میانگین نگرش، نرم های انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتار در گروههای آزمون و شاهد بعد از مداخله آموزشی بود. همچنین میزان پراختن به فعالیت جسمانی در دانش آموزان گروه آزمون به طور معنی دار پس از انجام مداخله آموزشی افزایش یافت.بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده وجود تفاوت معنی دار در سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و افزایش میزان پرداختن به فعالیت جسمانی در دانش آموزان گروه آزمون پس از مداخله اموزشی است. به نظر می رسد که اجرای اینگونه برنامه های  آموزشی  می تواند برای افزایش فعالیت فیزیکی در دانش آموزان مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه رفتار برنامه ریزی شده، دانش آموزان دختر، فعالیت جسمانی

عنوان انگلیسی Effectiveness of an Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on the Physical Activities of high school female students
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Inactive lifestyle is one of the most important risk factors to many diseases and disorders such as obesity, diabetes, heart failure, depression and osteoporosis. The aim of this study was to assess effectiveness of a training program on physical activity using the theory of planned behavior among high school female students in Ahvaz, Iran.Methods: This Controlled trial was performed on 163 high school female students. The study sample randomly enrolled in two groups (control and intervention). Data were collected by a questionnaire containing items related Theory of Planned Behavior and the International Physical Activity questionnaire. The questionnaires were completed at two points in time: a baseline and 3 months after intervention. The educational intervention was performed in 4 sessions for experimental group. The data were analyzed paired t–test, independent t test and Chi-square.Results: There were no significant differences between two groups at baseline. in terms of demographic variables, mean scores of different structures of the model and behavior. There were significant differences between experimental and control groups in attitude intention, subjective norms, perceived behavioral control and increased physical activity (p< 0.05).Conclusion: The results indicated that the educational intervention was effective in changing physical activity among students in the intervention group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قدرت اله شاکری نژاد | Ghodratollah Shakerinejad
Health Education Research Group, ACECR-Khuzestan, Ahvaz, Iran


زهرا باجی | Zahra Baji
Health Education Research Group, ACECR-Khuzestan, Ahvaz, Iran


معصومه تهرانی | Masoumeh Tehrani
Health Education Research Group, ACECR-Khuzestan, Ahvaz, Iran


سعیده حاجی نجف | Saeedeh Hajinajaf
Health Education Research Group, ACECR-Khuzestan, Ahvaz, Iran


فرزانه جاروندی | Farzaneh Jarvandi
Health Education Research Group, ACECR-Khuzestan, Ahvaz, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-78&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات