این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۶۷-۳۸۱
عنوان فارسی
طراحی برنامه درسی سواد سلامت برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با تکیه بر تعلیم و تربیت گفت و شنودی: یک پژوهش هنجاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مدارس نقش مهمی در ارتقای سواد سلامت دانشآموزان دارند. اما ایفای این نقش بستگی به سطح سواد سلامت معلمان دارد که معمولا در سطح مناسبی قرار ندارد. در این پژوهش فرایند طراحی یک برنامه درسی سواد سلامت برای دانشجومعلمان با تکیه بر رویکرد تعلیم و تربیت گفت و شنودی بیان میگردد.مواد و روش کار: این پژوهش به شیوه هنجاری انجام شده است تا از طریق آن بتوان عناصر برنامه درسی گفت و شنودی را شناسایی کرد. 13 مصاحبه فردی با متخصصان و سیاستگذاران حوزه سلامت و آموزش و پرورش انجام گرفت. همچنین دو مصاحبه گروهی با دانشجومعلمان و یک پیمایش با معلمان شاغل در آموزش و پرورش انجام شد. افزون بر آن، بخشی از مبانی نظری تحول سند بنیادین که مرتبط با مبحث سلامت است تحلیل محتوا شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمونی صورت گرفت و دادهها در مضمونهای از پیش تعیین شده که عناصر برنامه درسی بودند طبقه بندی شدند یافته ها: هشت عنصر برنامه درسی شناسایی شدند و سند برنامه درسی سواد سلامت شکل گرفت. این عناصر عبارت بودند از: 1. ویژگیهای یادگیرندگان و مدرس؛ 2. موقعیتی که ضرورت این برنامه درسی را فرا میخواند؛ 3. تغییر نهایی مورد انتظار؛ 4. چارچوب زمانی؛ 5. مکان یادگیری؛ 6. محتوای یادگیری؛ 7. اهداف یادگیری؛ و 8. تکالیف یادگیریبحث و نتیجه گیری: در این پژوهش، یک برنامه درسی گفت و شنودیِ سواد سلامت طراحی شده است تا سواد سلامت معلمان آینده را ارتقا بخشد و به آنان کمک کند سواد سلامت خود و دانش آموزان آینده خود را ارتقا بخشند. یک فرایند ارزشیابی برای تعیین اثر این برنامه درسی مورد نیاز است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Developing a health literacy curriculum for pre-service teachers using a Dialogue Education Approach: A normative inquiry
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Health literacy is an important competency to maintain health. Schools are a key setting in which health literacy can be promoted. However this depends on the teachers' health literacy that is not always adequate. The present study describes the development of a health literacy curriculum for pre-service teachers using dialogue education approach.Methods: A normative inquiry was applied to develop the components of a dialogic health literacy curriculum. The method included two focus groups with teacher candidates, 13 face-to-face interviews with an expert panel and a survey with 228 professional teachers in 2015. In addition we examined the content of “Theoretical Premises of the Fundamental Reform of the Formal General Education System of the Islamic Republic of Iran” in relation to health education. Data were analyzed using thematic analysis. They were coded and categorized in predetermined themes.Results: Eight themes emerged as components of a dialogic health literacy curriculum: 1. Characteristics of the learners and educator; 2. Situation that calls for the learning; 3. Ultimate changes; 4. Time frame; 5. Site for the learning events; 6. Content; 7. Learning objectives and 8. Learning tasks. These will be explained in details.Conclusion: We have developed a dialogic health literacy curriculum to improve health literacy among future teachers to help them to play their critical role in improving health literacy of their future students. An evaluation of the impact of the curriculum is needed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه زهرا احمدی | Fatemeh Zahra Ahmadi
Faculty of Medicine, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
محمود مهر محمدی | Mahmoud Mehr-Mohammadi
Faculty of Medicine, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
جین ولا | Jean Vala
School of Public Health University of North Carolina at Chapel Hill., NC USA
علی منتظری | Ali Montazeri
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-90&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات