این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۰۹
عنوان فارسی
بررسی ارتباط نحوه شرکت در کلاس های آموزشی آمادگی برای زایمان با وضعیت شیردهی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: به رغم تاکید سازمان سلامت جهان بر شیردهی انحصاری و فواید آن در سلامت مادر و کودک، بسیاری از مادران تغذیه با شیر مادر را متوقف می نمایند. از این رو نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شیردهی و فواید آن هستند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط نحوه شرکت در کلاس های آموزشی آمادگی برای زایمان با وضعیت شیردهی انجام شد. مواد و روش کار: در مطالعه مقطعی حاضر، 600 زن باردار شرکت کننده در کلاس های آموزشی قبل از تولد مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی آیت الله روحانی بابل در طی سالهای 91 الی 93 بررسی شدند. داده ها از طریق پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، سابقه پزشکی و مامایی و معاینات بالینی جمع آوری شد. برای تعیین ارتباط تعداد جلسات آموزشی قبل تولد با مشخصات دموگرافیک و وضعیت شیردهی از آزمون های متناسب در سطح معنادار استفاده گردید. یافته ها: دو عامل، تعداد جلسات شرکت در کلاسهای آموزشی قبل از تولد و سن هنگام تولد نوزاد با وضعیت شیردهی ارتباط آماری معنادار داشتند؛ بطوریکه مادران شرکت کننده در تعداد جلسات آموزشی بیشتر (4 جلسه و بالاتر) به میزان کمتری از شیر خشک در دوران شیردهی استفاده کردند. همچنین مادران شرکت کننده در کلاس آمادگی برای زایمان با سن هنگام تولد نوزاد (37 هفته و کمتر) به میزان بیشتری از شیر خشک استفاده نمودند. ارتباط معنادار بین وضعیت شیردهی با مشخصات دموگرافیک، باروری و نوع زایمان یافت نشد.بحث و نتیجه گیری: آموزش های دوران بارداری بعنوان بخشی از مراقبتهای معمول بارداری می توانند در بهبود شیردهی مؤثر باشند. لذا با تاکید به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش آموزش بعنوان عنصری کلیدی، برگزاری چنین کلاس هایی راه حلی مناسب برای افزایش سازگاری مادر و کاهش استفاده از تغذیه مصنوعی در دوران شیردهی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلاسهای آموزش بارداری، پیامدهای بارداری، شیردهی
عنوان انگلیسی
The relationship between participation in childbirth preparation classes and Breastfeeding
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Breastfeeding has many benefits for both mother and child. However, in recent years breastfeeding has declined. This study aimed to determine the association between participation in childbirth preparation classes and breastfeeding.Methods: This was a cross sectional study of 600 pregnant women attending to prenatal education classes in Babol, Iran during year 2014 to 2016. Data were collected by a questionnaire including items on demographic and reproductive content. To determine the relationship between participation in childbirth preparation classes and breastfeeding chi-square and logistic regression analysis were used.Results: Statistically significant difference observed between number of sessions before birth with breastfeeding from birth to 24 months. Mothers participating in 4 sessions and more were more likely to use less formula milk for feeding their babies (p< 0.05). Also, compared with term newborns, preterm newborns used more formula milk (p< 0.05). Significant association between breast feeding status with demographic and reproductive characteristics and kind of delivery were not found.Conclusion: Prenatal education classes might be useful in improving breastfeeding.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه یحیوی کوچکسرایی | Fatemeh yahyavi koochaksaraei
Faculty of medical School, BabolUniversity of Medical Sciences, Babol, Iran
فاطمه نصیری امیری | fatemeh nasiri amiri
Faculty of medical School, BabolUniversity of Medical Sciences, Babol, Iran
نوشین فاطری | Nooshin fateri
Midwife, Ayatollah Rouhani hospital, Departman of labor, Babol, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-97&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات