این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۱۹-۲۲۹
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر راهنمای اوتاوا بر تهوع و استفراغ سه ماهه نخست بارداری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تهوع و استفراغ از شایعترین مشکلات دوران بارداری است، و برای مواجهه با آن ترکیبی از اقدامات درمانی غیر دارویی شامل توجهات تغذیه ای، تغییرات سبک زندگی و استفاده از طب مکمل، جهت درمان تهوع و استفراغ بارداری که در یک راهنما تبیین شده باشد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر راهنمای اوتاوا بر تهوع و استفراغ سه ماهه نخست بارداری بود.مواد و روش کار: این کار آزمایی بالینی یک سوکور بر روی 60 زن باردار با تهوع و استفراغ بارداری مراجعه کننده به دو مرکز انتخابی بهداشتی درمانی شهر مشهد انجام شد. شرکت کنندگان در مطالعه بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله طی دو جلسه 60 دقیقه ای آموزش راهنمای اوتاوا (رهنمودهای کلی، توجهات تغذیه ای، تغییر سبک زندگی، طب مکمل و طب فشاری) ارائه شد. درگروه کنترل مراقبت های معمول انجام شد. ابزار شامل پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21)، ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻬﻮع و اﺳﺘﻔﺮاغ Rhodes، چک لیست اجرای راهنمای آموزشی اوتاوا بود. یافته ها: تفاوت معنی دار آماری در تهوع، استفراغ و عق زدن بین دو گروه بعد از چهار هفته مداخله مشاهده شد میانگین نمره کلی تهوع، استفراغ و عق زدن در گروه مداخله به طور معنی دار آماری کمتر از گروه کنترل بود. بحث و نتیجه گیری: اجرای راهنمای آموزشی اوتاوا در کاهش تهوع، استفراغ و عق زدن بارداری مفید است
کلیدواژههای فارسی مقاله
مداخله، آموزش، تهوع و استفراغ، بارداری، راهنمای آموزشی اوتاوا
عنوان انگلیسی
The effect of an educational intervention based on Ottawa Guideline on nausea and vomiting at first trimester of pregnancy
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Nausea and vomiting of pregnancy is a list of the most common pregnancy problem. The combination of non-drug treatments involves nutrition, lifestyle changes, and alternative medicine to treat nausea and vomiting of pregnancy is paid less attention as a published guidelines. The aim of this research was to determine the effect of an educational intervention based on Ottawa Guideline in nausea and vomiting at first trimester of pregnancy.Methods: This single-blind clinical trial was conducted on 60 pregnant women with nausea and vomiting complication from a selected primary healthcare centers in Mashahd (Iran). The participants were randomly assigned to two groups, an experimental group and a control group. The experimental group received the Ottawa training guide (two sessions: general, attention, nutrition, lifestyle, alternative medicine, and acupressure) during two 60-minute sessions and the control group received the usual care. Depression Anxiety and Stress Scale (DOS-21(, the Rhodes index of nausea and vomiting, and Czech playlists training manual Ottawa were used. The Chi-square tests, Fisher Mann-Whitney U, independent and paired t-test were used for analysis.Results: There was a statistically significant difference between the two groups in terms of nausea (p= 0.002), vomiting (P = 0.007), and retching (P = 0.009) on the fourth weeks after the initial intervention. (p =< 0.001). The mean of total score of nausea, vomiting and gagging in the second and fourth weeks in the experimental group were significantly lower than the control group (p < 0.001). Conclusion: The Czech playlists training manual Ottawa can be effective in reducing nausea, vomiting in pregnant women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محبوبه سلطانی | Mahboubeh Soltani
ناهید گلمکانی | Nahid Golmakani
سیدرضا مظلوم | Seyed Reza Mazloom
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-99&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات