این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۱۹-۲۲۹

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر راهنمای اوتاوا بر تهوع و استفراغ سه ماهه نخست بارداری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تهوع و استفراغ از شایعترین مشکلات دوران بارداری است، و برای مواجهه با آن ترکیبی از اقدامات درمانی غیر دارویی شامل توجهات تغذیه ای،  تغییرات سبک زندگی و استفاده از طب مکمل، جهت درمان تهوع و استفراغ بارداری که در یک راهنما تبیین شده باشد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر راهنمای  اوتاوا بر تهوع و استفراغ سه ماهه نخست بارداری بود.مواد و روش کار: این کار آزمایی بالینی یک سوکور بر روی 60 زن باردار با تهوع و استفراغ بارداری مراجعه کننده به دو مرکز انتخابی بهداشتی درمانی شهر مشهد انجام شد. شرکت کنندگان در مطالعه بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله طی دو جلسه 60 دقیقه ای آموزش راهنمای اوتاوا (رهنمودهای کلی، توجهات تغذیه ای، تغییر سبک زندگی، طب مکمل و طب فشاری) ارائه شد. درگروه کنترل مراقبت های معمول انجام شد. ابزار شامل پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21)، ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻬﻮع و اﺳﺘﻔﺮاغ Rhodes، چک لیست اجرای راهنمای آموزشی اوتاوا  بود. یافته ها: تفاوت معنی دار آماری در تهوع، استفراغ و عق زدن بین دو گروه بعد از چهار هفته مداخله مشاهده شد میانگین نمره کلی تهوع، استفراغ و عق زدن در گروه مداخله به طور معنی دار آماری کمتر از گروه کنترل بود. بحث و نتیجه گیری: اجرای راهنمای آموزشی اوتاوا در کاهش تهوع، استفراغ و عق زدن بارداری مفید است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله، آموزش، تهوع و استفراغ، بارداری، راهنمای آموزشی اوتاوا

عنوان انگلیسی The effect of an educational intervention based on Ottawa Guideline on nausea and vomiting at first trimester of pregnancy
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Nausea and vomiting of pregnancy is a list of the most common pregnancy problem. The combination of non-drug treatments involves nutrition, lifestyle changes, and alternative medicine to treat nausea and vomiting of pregnancy is paid less attention as a published guidelines. The aim of this research was to determine the effect of an educational intervention based on Ottawa Guideline in nausea and vomiting at first trimester of pregnancy.Methods: This single-blind clinical trial was conducted on 60 pregnant women with nausea and vomiting complication from a selected primary healthcare centers in Mashahd (Iran). The participants were randomly assigned to two groups, an experimental group and a control group. The experimental group received the Ottawa training guide (two sessions: general, attention, nutrition, lifestyle, alternative medicine, and acupressure) during two 60-minute sessions and the control group received the usual care. Depression Anxiety and Stress Scale (DOS-21(, the Rhodes index of nausea and vomiting, and Czech playlists training manual Ottawa were used. The Chi-square tests, Fisher Mann-Whitney U, independent and paired t-test were used for analysis.Results: There was a statistically significant difference between the two groups in terms of nausea (p= 0.002), vomiting (P = 0.007), and retching (P = 0.009) on the fourth weeks after the initial intervention. (p =< 0.001). The mean of total score of nausea, vomiting and gagging in the second and fourth weeks in the experimental group were significantly lower than the control group (p < 0.001). Conclusion: The Czech playlists training manual Ottawa can be effective in reducing nausea, vomiting in pregnant women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه سلطانی | Mahboubeh Soltani


ناهید گلمکانی | Nahid Golmakani


سیدرضا مظلوم | Seyed Reza Mazloom



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-99&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات