این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۷

عنوان فارسی توزیع مکانی مناطق پرخطر و کم خطر حوادث رانندگی منجر به جرح مرتبط با عابران پیاده در منطقه ۶ شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در بسیاری از شهرهای پرجمعیت جهان عابران پیاده نسبت قابل توجهی از مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص می دهند. با توجه به اینکه نسبت قابل توجهی از مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی در تهران در عابران پیاده اتفاق می افتد، این مطالعه به منظور تعیین مناطق پرخطر حوادث رانندگی منجر به جرح مرتبط با عابران پیاده در مرکز شهر تهران(منطقه 6) در سال 1393 انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر بصورت مقطعی و توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل حوادث ترافیکی جرحی مرتبط با عابران پیاده بودند که در طی سال 1393 در منطقه 6 اتفاق افتاده بودند. داده های لازم برای انجام مطالعه از پایگاه داده های پلیس راهنمائی و رانندگی راهور تهران بزرگ و شهرداری تهران استخراج شد. جهت نمایش توزیع حوادث از نقشه های پهنه بندی استفاده شد. در آنالیز تحلیلی برای تعیین الگوی پراکنش حوادث از شاخص موران و جهت تجزیه ‌و تحلیل نقاط داغ(نقاط پر خطر) از آماره Getis-Ord G استفاده شد. یافته ها: در این مطالعه 514 حادثه مورد مطالعه قرار گرفت. بیشترین فراوانی حوادث مورد مطالعه در اردیبهشت ماه(62 مورد) و کمترین فراوانی در فروردین ماه(22 مورد) بوده است. به ترتیب 370 مورد، 133 موردو 11 مورد از حوادث مورد مطالعه در خیابانهای شریانی، جمع کننده و بزرگراهها اتفاق افتاده است. بیشترین فراوانی حوادث مورد مطالعه در خیابان ولیعصر(67 مورد) و بیشترین میزان بروز حوادث مورد مطالعه در خیابان آزادی حد فاصل خیابان نواب و میدان انقلاب(18/11 حادثه در هرکیلومتر راه) اتفاق افتاده است. آماره موران نشان می دهد، توزیع حوادث مورد مطالعه به صورت خوشه ای و آماره Getis-Ord General  نشان می دهد که توزیع نقاط داغ و سرد حوادث مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار است. بحث و نتیجه گیری: محلات جنوبی منطقه 6 خطرناکترین نواحی از نظر حوادث ترافیکی جرحی مرتبط با عابران پیاده می باشند. در خیابانهای شریانی درجه 1، اطراف مراکز عمده فراغت و کار، مراکز تجاری، پایانه های اتوبوسرانی حوادث بیشتری رخ می دهد. عابران به اهمیت پلهای عابر پیاده در ارتقاء ایمنی رفت و آمد پی نبرده اند و از آنها کمتر استفاده می کنند. با توجه به اهمیت نقش عوامل محیطی در وقوع حوادث رانندگی مرتبط با عابران پیاده، انجام مطالعات بیشتر به منظور شناسائی آنها ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توزیع مکانی، حوادث ترافیکی، عابران پیاده، تهران

عنوان انگلیسی The spatial distribution of high and low risk points leading to pedestrians-related injury in the central area of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Given that a significant proportion of traffic accidents deaths in Tehran is related to the pedestrians, this study was conducted to determine high and low risk points leading to pedestrians-related injury in the central area of Tehran, 2014-2015.Methods: This was a cross-sectional study. The study population consisted of all pedestrian-related traffic accidents that had occurred during April 2014-March 2015 in the district 6 of Tehran. We used police and municipal databases. Zoning maps were used to show distribution of traffic crashes events. Moran index and Getis-Ord G were used for determining the distribution pattern of pedestrian-related traffic accidents and the analysis of hot spots (high-risk areas), respectively.Results: In all 514 events were reviewed. The most and least frequent crashes had occurred in May (62 cases) and April (22), respectively. 370 (71.9%) events had happened in the main streets followed by secondary streets (133 events, 25.2%) and in highways (11 events, 2.1%). Although Vali Asr street had most frequent events (67 cases), but most frequent rate of crashes had occurred in the Azadi street between Navab street and Enghelab square (18.11 events in each Km). Moran statistic shows that the distribution of events had cluster pattern (P < 0.001). Getis-Ord General G also indicated that distribution of hot and cold spots of events were statistically significant (P = 0.002).Conclusion: The results indicated that southern areas of district 6 in Tehran, specifically the leisure and business centers, commercial centers, bus terminals, were the most dangerous areas for pedestrian-related traffic accidents. Considering the results of this study in addition to identifying other environmental and social factors affecting pedestrian-related traffic accidents can help to reduce the rate of pedestrian deaths.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی مرادی | Ali Moradi
Asadabad Health and Treatment Network, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran


حمید سوری | Hamid Soori
Safety promotion and Injury Prevention Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


امیر کاوسی | Amir Kavousi
School of Health, Safety and Environment, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


فرشید عشق آبادی | Farshid Eshghabadi
Faculty of Geography, University of Tehran, Tehran, Iran


صلاح الدین زینی | Slahedyn Zainni
Crashes office, Tehran&apos;s traffic police, Tehran, Iran. Zainni



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-105&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات