این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۱
عنوان فارسی
نقش مهارتهای حل مسأله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مهارتهای حل مسأله یکی از مهارتهایی است که در کاهش تعارضها و مشکلات بین فردی و درونفردی نقش اساسی دارد. این پژوهش با هدف ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارتهای حل مسأله انجام شد.مواد و روش کار: این پژوهشِ کاربردی با روش تحقیق زمینهای انجام گرفت. بدین منظور، ابتدا الگوی پیشنهادی برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارتهای حل مسأله در قالب عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی) ارائه شد. برای ارزشیابی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استفاده شد. به این منظور، پرسشنامهای محققساخته و در اختیار 45 متخصص برنامه درسی که به روش تمامشماری و 360 معلم دوره ابتدایی استان گیلان که به روش تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور خی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و روشهای ارزشیابیِ الگوی پیشنهادی را مطلوب دانستهاند. همچنین، بین دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی در این الگو تفاوت آماری معنیدار وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که ارتقای سلامت روان دانشآموزان بایستی یکی از اهداف برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارتهای حل مسأله باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Problem Solving Skills in Emergence of Healthy and Positive Behaviors: development and Evaluation of an Optimal Model for Social Studies for Primary School Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Problem-solving skills are essential to reduce conflicts and interpersonal and interpersonal problems. The current study aimed to develop and evaluate an optimal model for social studies for primary school curriculum with emphasizing on problem-solving skills.Methods: This was a field study. The proposed model for social studies course in primary school was presented with four elements: objectives, content, teaching and learning methods and evaluation. Then curriculum specialists and primary school teachers evaluated the proposed model. The data were collected by a designed questionnaire. The data was analyzed by descriptive statistics (frequency and percentage tables) and inferential statistics (chi-square test).Results: In all 45 curriculum specialists and a random sample of 360 primary school teachers were participated in the study. More than 85 percent of curriculum specialists and primary school teachers have evaluated the model. There was not a significant difference between curriculum specialists and primary school teachers about the desirability of the proposed elements in this model (P> .05). Conclusion: The proposed model that was found to be acceptable and it seems that could improve mental health in primary school students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیرا ابراهیم پور کومله | Samira Ebrahimpour Koumleh
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
عزت اله نادری | Ezatollah Naderi
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
مریم سیف نراقی | Maryam Seif Naraghi
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-106&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات