این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۰۸

عنوان فارسی چالشهای والدی اضطراب زا در دوران بارداری از دیدگاه مادران: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دوران بارداری به عنوان یکی از مهمترین دوره های زندگی یک زن، با تغییرات فیزیکی، روانی واجتماعی خاصی همراه است اما این تغییرات همیشه در جهت مطلوب نبوده وگاهی موجبات تشویش و نگرانی و بروز اضطراب در مادر را فراهم میکند. بدیهی است که اضطراب میتواند ریشه درمولفه های مختلفی داشته باشد که یکی از این عوامل، چالشهای والدی و انتقال به دوره جدیدی اززندگی برای مادر است. مطالعه زیربه بررسی چالش والدی تبیین شده از نقطه نظر زنان باردار پرداخت.مواد وروشها: این پژوهش به روش تحلیل محتوی کیفی، در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های بهداشتی درمانی شهر تهران با روش نمونه گیری هدفمند در سال 1394 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته استفاده گردید و نهایتا داده ها با نرم افزار Maxqda تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها: در این مطالعه زنان 28 زن باردار ازگروهها ی مختلف اجتماعی، با طیف سنی (41-18) سال، و با بارداری اول تا پنجم شرکت داشتند. پس از تجزیه و تحلیل داده ها دوطبقه: ناتوانی از اجرای نقش مادری و تربیت نامناسب کودک به عنوان مولفه های اصلی تبیین کننده درون مایه چالشهای والدی اضطراب زا تبیین گردیدند.بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج، اضطراب والدی از دیدگاه مادران شامل کلیه عللی است که منجر به عدم توانمندی در نگهداری ،مراقبت و تربیت مناسب کودک میگردد. بدیهی است که آموزش وتوانمند سازی مادران خصوصا در دوران بارداری، همچنین مشاوره با سایر اعضاء خانواده برای همراهی با مادر میتواند نقش موثری را درکنترل اضطراب والدی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب بارداری، والدی،اختلالات خلقی، اضطراب

عنوان انگلیسی Parenting challenges and pregnancy induced anxiety: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Pregnancy is one of the most critical periods during a woman’s life and might cause excessive psychological and physical changes for becoming mothers. These changes some times are not positive and may lead to tension and occurrence of anxiety that originates from different sources including parenting challenges. This study aimed to focus on these challenges.Methods: A qualitative study was conducted on pregnant anxious women who were referring to primary health care services. A purposive sampling and semi structured in-depth interviews was used to collect data and were analyzed using MAXQDA software.Results: In all 28 pregnant women (18-41 years old) from different social background precipitated in the study. Two themes emerged as parenting challenges: functioning inability as mother and worry ness in parenting skills.Conclusion: The finding suggests that training and enforcement about maternal role especially during pregnancy has a critical role for controlling pregnancy-induced anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کتایون ارفعی | Katayoun Arfaie
School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


فاطمه ناهیدی | Fateme Nahidi
School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


معصومه سیمبر | Masoumeh Simbar
School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


مریم بختیاری | Maryam Bakthiari
Reproductive Endocrinology Research Center, Research Institute for Endocrine Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-112&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات