این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۱۶

عنوان فارسی ارزشیابی بسیج اطلاع رسانی شهروند سالم: یک مطالعه مقطعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بسیج های اطلاع رسانی درباره خطرات رفتارهای مغایر با سلامت و چگونگی اجتناب یا کاهش اثرات مخرب آنها به افراد جامعه اطلاع رسانی کرده و می توانند سطح آگاهی جامعه را در زمینه های مختلف سلامت همگانی ارتقاء دهند.مواد و روش کار: این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیرات بسیج اطلاع رسانی شهروند سالم در شهر تهران انجام شد. در این مطالعه دیدگاه مردم تهران در خصوص پیام های سلامت که در قالب تابلوهای شهری در بازه زمانی محدود توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در منظر عمومی مردم مناطق 22 گانه تهران قرار گرفته بود، بررسی شد.یافته ها: در مطالعه حاضر 1196 شهروند تهرانی (561 زن و 615 مرد) شرکت داشتند. نتایج نشان داد حدود 41 درصد از افراد مورد مطالعه تابلوهای حاوی پیام های سلامتی را در سطح شهر دیده بودند و از این تعداد حدود 85 درصد قادر به یادآوری موضوع اصلی پیام ها و 63 درصد قادر به یادآوری متن پیام ها بودند. براساس یافته ها حدود 95 درصد از افراد مورد مطالعه پیام ها ارائه شده را آگاه کننده، حدود 87 درصد آن ها را قانع کننده و حدود 93 درصد آن ها را باورپذیر و حدود 79درصد آن ها را ماهرانه تلقی نمودند. همچنین حدود 90 درصد از مخاطبان پیام ها را دارای ارزش به خاطر سپردن، حدود 89 درصد مورد پسند، و حدود  67 درصد آن ها را مرتبط با وضع خود دانستند. از نظر افراد مورد مطالعه بهترین رسانه ها برای انتقال پیام های مربوط به سلامتی و بیماری رادیو و تلویزیون (حدود 59 درصد) و بیلبوردهای شهری (حدود 57 درصد) بودند. همچنین حدود 95 درصد از افراد مورد مطالعه با نصب تابلوهای تبلیغاتی با محتوای پیام‌های سلامتی در سطح شهر موافق بودند. بحث و نتیجه گیری: در مجموع به نظر می رسد مخاطبان از طرح بسیج اطلاع رسانی شهروند سالم به خوبی استقبال کرده و پیام های ارائه شده مورد قبول آنها واقع شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، توصیه می شود مسئولان مدیریت شهری اقدامات مشابه را در دستور کار خویش قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بسیج اطلاع‌رسانی، شهروند سالم، پیام های سلامت محور، تهران

عنوان انگلیسی Evaluation of the 'Healthy Citizen Campaign’: a population-based survey in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Health education campaigns play an important role in improving public’s health. This study aimed to evaluate the Health Citizen’ campaign in Tehran, Iran. The campaign was launched by the Tehran municipality and included health statements on nutrition, physical activity, smoking and risky behaviors using billboards and lasted for a month (January 2016).Methods: A population-based survey was conducted in Tehran and a random sample of adults living in different districts of Tehran was interviewed using a structured questionnaire. They were asked whether they have seen the campaign or not. Then a number of questions related to the campaign including items on attention, remembering the main idea, relevance, design and place were examined. Descriptive statistics were used to explore the data.Results: In all 1196 individuals took part in the study (561 female and 615 male). Of these 491 (41%) indicated that they have seen the campaign. Of those who seen the campaign 85% (n = 415) said that they could remember the main idea, and 95% of participants (n = 466) believed that the campaign was informative, convincing (n = 426, 87%), believable (n = 455, 93%), and well done (n = 387, 79%). In addition the data analysis showed that 90% (n = 443) of participants indicated that messages were worth remembering, interesting (n = 437, 89%), and personally relevant (n = 331, 67%). Participants also indicated that the best way for communicating health messages are electronic media (n = 287, 58.5%), and billboards (n = 279, 56.6%).Conclusion: It seems that communicating health messages via billboards received well by participants and could be repeated in different occasions in order to put health in public’s agenda.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Healthy Citizen Campaign, Health-based messages, Tehran

نویسندگان مقاله محمود طاووسی | Mahmoud Tavousi
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


علی اصغر حائری مهریزی | Ali Asghar Haeri Mehrizi
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


ژیلا صدیقی | Jila Sadighi
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


عیسی علیزاده | Eisa Alizadeh
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


رامین مظفری کرمانی | Ramin Mozafari Kermani
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


مهدی عنبری | Mahdi Anbari
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


سیده سمیه کاظمی | Somayeh Kazemi
Faculty of Medicine, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


راحله رستمی | Rahele Rostami
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


فاطمه نقی زاده موغاری | Fatemeh Naghizadeh Moghari
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


علی منتظری | Ali Montazeri
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-113&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات