این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۶۳۹-۶۵۲
عنوان فارسی
روشهای مطالعه فراوانی، توزیع مکانی و شدت حوادث ترافیکی مرتبط با عابران پیاده در مناطق شهری: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله
بر اساس برآوردها در سال 2010 حدود 273 هزار عابر در جهان به علت حوادث ترافیکی حوادث ترافیکی جان خود را ازدستدادهاند. مطالعات نشان داده اند که اکثر حوادث ترافیکی مرتبط با عابران بهویژه در کشورهای با درآمد بالا در معابر درونشهری اتفاق میافتد و عابران پیاده بیشترین نسبت مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی در شهرهای پرجمعیت جهان را به خود اختصاص میدهند. به دلیل اهمیت انتخاب یک روش مناسب جهت مطالعه دقیق حوادث ترافیکی مرتبط با عابران، این مطالعه مروری بهمنظور مقایسه روشهای مختلف و بررسی نقاط ضعف و قوت هریک از این روشها انجام شد. این مطالعه مروری بر اساس جمعآوری و تجزیه و تحلیل مجدد اطلاعات و مقالات موجود انجام شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات لازم در بانکهای اطلاعاتی و منابع غیر الکترونیکی جستجوی کامل بهعملآمده و منابع گردآوریشده در نرمافزار End note دستهبندی شد. در مطالعات یافت شده روشهای مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته و جمعبندی شدند. یافتهها: سابقه مطالعه حوادث ترافیکی مرتبط با عابران به دهه 1980 برمیگردد. در طی سالهای دهه 1990 جای پای روشهای جدید ازجمله سیستم اطلاعات جغرافیائی و الگوهای آماری جهت مطالعه حوادث ترافیکی مرتبط با عابران باز شد. در طی این سالها چندین مطالعه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیائی و الگوهای آماری انجام شد. در طی سالهای اخیر با توجه به پیشرفتهای حاصلشده در نرمافزارهای مختلف، محققان حوادث ترافیکی مرتبط با عابران را با استفاده از روشهای نوین و پیشرفته موردمطالعه قرار دادهاند و با تلفیق روشهای گوناگون زمینههای لازم برای شناسایی دقیقتر عوامل مؤثر بر پراکندگی و شدت آنها فراهم نمودهاند. روشهای مختلفی جهت مطالعه حوادث و جراحات در عابران پیاده وجود دارد و طی سالهای اخیر روشهای تجزیهوتحلیل این نوع حوادث و جراحات تکامل زیادی پیداکرده است. در سایه پیشرفتهای اخیر ازنظر روششناسی و نرمافزاری مشکلات موجود در شناسایی علل این نوع حوادث کاهشیافته و بینشهای جدیدی در این زمینه حاصلشده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حوادث ترافیکی، عابران، سیستم اطلاعات جغرافیائی، الگوهای آماری
عنوان انگلیسی
Methods for studying of frequency, spatial distribution and severity of traffic crashes related to pedestrians in urban areas: a review article
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): According to estimates in 2010, approximately 273000 pedestrian in the world lost their lives due to traffic accidents. Studies have shown that the majority of traffic accidents related to pedestrians, particularly in high-income countries occurred in urban areas and More deaths from traffic accidents in densely populated cities in the world is attributed to pedestrians. Because of the importance of choosing a suitable method for the detailed study of traffic accidents related to pedestrians, this review was conducted to compare different methods and reviews and also determination the strengths and weaknesses of each of these methods.Methods: in this review study we used exist data and evidences based on searching in electronic databases. All studies found entered in endnote software and based on study goals we extract different methods and analysis used to crashes related to the pedestrians.Results: History of traffic accidents related to pedestrians back to the 1980s. During the 1990s, new methods such as GIS and statistical models used in the study of traffic accidents related to pedestrians. During these years, several studies using GIS and statistical models were used. In recent years, due to the advances obtained in various applications, the researchers in the field of traffic accidents related to pedestrians have been studied using modern and advanced methods and by combining various techniques provided the grounds to identify more precisely effective factors on spread and severity of traffic accidents related to pedestrians.Conclusion: there are various methods for the study of pedestrian accidents and injuries and in the recent years, methods for analysis of this type of injuries have had more evolution. In light of recent developments, in terms of methodology and software, problems in identifying the causes of this type of injuries more decreased and events and new insights in this field is obtained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Road Accident, Pedestrians, GIS, Statistical Models
نویسندگان مقاله
علی مرادی | Ali Moradi
Faculty of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
حمید سوری | Hamid Soori
Safety promotion and Injury Prevention Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
امیر کاووسی | Amir Kavousi
School of Health, Safety and Environment, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
فرشید عشق آبادی | Farshid Eshghabadi
Faculty of Geography, Dept. Of Human Geography/Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-119&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات