این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۶۷۷-۶۸۴

عنوان فارسی ارزیابی مقدار عددی گزینه‌های پاسخ در سنجش نگرش در پرسشنامه‌های سلامت
چکیده فارسی مقاله گزینه پاسخ، انتخاب پاسخگو به سؤال بسته است. گزینه‌های پاسخ در طراحی پرسشنامه‌های مطالعات سلامت، مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی بسیار اهمیت دارند. برای سنجش نگرش نیز می توان از سوالات بسته دارای گزینه های معین پاسخ بهره برد. در این مطالعه مقدار عددی گزینه های پاسخ در سنجش نگرش در پرسشنامه های سلامت، مورد ارزیابی قرار گرفت. این مطالعه جمعیتی با نمونه‌ای از افراد بالغ 18 تا 65 سال در تهران انجام شد. شرکت‌کنندگان به سؤالات یک پرسشنامه طراحی‌شده پاسخ دادند.  پرسشنامه مزبور حاوی چند مقیاس دیداری مشابه (با درجه‌بندی 0 تا 10 با انطباق 0 با حداقل امتیاز و 10 با حداکثر امتیاز) به‌منظور ارزیابی پاسخ‌های طبقه‌بندی ارائه‌شده در سنجش نگرش بود. درمجموع 1109 پرسشنامه تکمیل گردید. میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت‌کنندگان (11/82)34/36 سال و میانگین (انحراف معیار) سال‌های تحصیل آن‌ها (3/93)11/99 سال بود. در پاسخ به سؤالات سنجش نگرش، میانگین (انحراف معیار) امتیازات برای گزینه کاملاً موافق (0/94) 9/57، برای گزینه موافق (1/45) 7/89 و برای گزینه کاملاً مخالف (0/76) 0/37 بود. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها بر اساس سن، جنسیت، تحصیلات، تأهل و شغل نیز تفاوت معنادار در پاسخ شرکت‌کنندگان نشان نداد.محققان بر اساس نتایج این مطالعه توصیه می‌کنند که در انتخاب گزینه‌های پاسخ بهتر است از گزینه " نه موافق، نه مخالف" بجای گزینه بدون نظر استفاده شود. درمجموع این مطالعه نشان داد که مردم در پاسخ به سؤالات یک پرسشنامه تقریباً با یک مفهوم مشترک، گزینه‌های پاسخ را انتخاب می‌کنند و از جهت روش‌شناختی می‌توان به یکسانی پاسخ مردم در انتخاب گزینه‌ها اطمینان کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گزینه‌های پاسخ، پرسشنامه های سلامت، نگرش سنجی، مقیاس لیکرت

عنوان انگلیسی Response categories in health- related questionnaires measuring ‘Attitudes’
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Different people might respond to a question differently. But do they value the same when they choose a response category to respond to a given question. For instance when they choose ‘excellent’ do they have the same evaluation in their mind. This study aimed to investigate people’s evaluation of different response categories usually used in health-related questionnaires measuring attitudes.Methods: A population-based study was conducted in Tehran, Iran. A representative sample of adults aged 18 to 65 years were entered into the study and were asked to respond to a questionnaire. The questionnaire contained different visual analogue scales (from 0 to 10 with 0 being at lowest and 10 at highest extreme) in order to evaluate different verbal response categories measuring attitudes.Results: In all 1109 respondents completed the questionnaire. The mean age of participants was 34.36 (SD = 11.82) years and they were relatively well educated (mean formal education = 11.99, SD = 3.93 years). The analysis of the data indicated that in most instances the participants showed almost similar evaluation when responding to items measuring attitudes. The mean point equivalent numeric figure for ‘Strongly agree’ was 9.57 (SD = 0.94) while for ‘Agree’ it was 7.89 (SD = 1.45) and for ‘Strongly disagree’ it was 0.37 (SD = 0.76). There were no significant differences in people’s evaluation with regards to age, gender, education, marital and employment status.Conclusion: Overall, the findings showed that people had almost similar evaluation of response categories when responding to attitude-related items. The findings suggest since people perceive similar meaning for verbal response categories it is safe to ask people to rate different response categories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی منتظری | Ali Montazeri


طاهره رستمی | Tahere Rostami


محمود طاووسی | Mahmoud Tavousi


علی اصغر حائری مهریزی | Ali Asghar Haeri Mehrizi


سپیده امیدواری | Sepideh Omidvari



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-123&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات