این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۷۰۷-۷۱۶

عنوان فارسی اثربخشی چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سلامت دهان و دندان از مهمترین اجزای سلامت همگانی و نیز کیفیت زندگی افراد است. مطالعه حاضر به بررسی اثربخشی چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1394- 1393 پرداخت. پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای بود، که در آن 230 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده های بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی شهید بهشتی شرکت کردند. در این تحقیق دانشکده های مورد مطالعه در سه گروه به طور تصادفی به عنوان گروه های آزمون(سودمحور و زیان محور) و کنترل انتساب یافتند. پس از طراحی پیام های سودمحور و زیان محور و تایید نهایی توسط تیم تحقیق، پیش آزمون و بلافاصله بعد از ارائه پیام های سودمحور و زیان محور به گروه های مورد پژوهش، پس آزمون 1 و دو هفته بعد پس آزمون 2 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از تحلیل آزمون های آماری C‌hi-Square، ANOVA، R.M.ANOVAو نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتدر مطالعه مورد نظر نتایج تحلیل کواریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که میزان نگرش، قصد و رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان در افرادی که پیام های سودمحور به آنها ارائه شده نسبت به دریافت کنندگان پیام های زیان محور بالاتر بود، هر چند این افزایش از لحاظ آماری معنی دار نبود. نتایج مطالعه نشان داد اگرچه تفاوت معنی دار در ارائه پیام های زیان محور و سودمحور وجود نداشت، اما به نظر می رسد جهت ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان، پیام های سودمحور موثرتر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Message Framing on Oral Health-related Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Oral health is an inseparable part of public health and is the most important component of people’s quality of life (QOL). The objective of this study was to examine the effectiveness of message framing on oral health-related behaviors among medical students in Iran. Methods: Yhis was an experimental study. Two hundred and thirty undergraduate students of public health, nursing and allied health of a medical university in Tehran, Iran participated in the study. Students then randomly were assigned into two groups: a group receiving gain-framed message and a group who received loss framed message. Pre-test and post-test immediately and 2 weeks later were performed to compare outcomes.Results: The results obtained from covariance analysis with repeated measures showed that the attitude, intention and behavior of using dental floss and tooth brush in students who received gain-framed message compared to those who received loss-framed message increased, although this increase was not statistically significant.Conclusion: The findings suggest that in order to increase oral health-related behaviors, using gain-framed messages might be more effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رمضانخانی | Ali Ramezankhani
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


محتشم غفاری | Mohtasham Ghafari
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


ندا نعیماوی | Neda Naeimavi
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


سهیلا خداکریم | Soheila Khodakarimi
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


علی منتظری | Ali Montazeri
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-126&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات