این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۵، شماره ۵، صفحات ۵۱۵-۵۲۲

عنوان فارسی سنجش نابرابری توزیع پزشک عمومی دربخش مراقبت های بهداشتی اولیه در استان بوشهر در سال های ۱۳۹۲-۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله منابع انسانی بخش سلامت کلید تعیین کننده موفقیت یا شکست نظامهای سلامت هستند. نابرابری در توزیع منابع انسانی بخش سلامت یک نگرانی همیشگی در سرتاسر جهان بوده است. این پژوهش با هدف سنجش و اطلاع از نحوه توزیع پزشکان عمومی در بخش مراقبتهای اولیه بهداشتی استان بوشهر انجام گرفت. روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی و از نوع مقطعی بود و جامعه پژوهش در آن کلیه پزشکان عمومی بخش مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC و پزشکان خانواده شهری-روستایی) شهرستان های استان بوشهر  در سالهای 92-89 بودند. درجه نابرابری توزیع پزشک عمومی بر حسب جمعیت و قبل و بعد از تعدیل جمعیت بر حسب میزان ویزیت و مرگ و میرخام به وسیله شاخص جینی و ترسیم منحنی لورنز و توسط نرم‌افزار DAD 4/6 انجام شد. شاخص رابین هود  با نرم افزار اکسل محاسبه شد. بیشترین مقدار شاخص جینی بر حسب تعداد ویزیت بود که در ابتدا و انتهای دوره به ترتیب برابر 0/321 و 0/196 (معادل 39% کاهش) و بر حسب تعداد مرگ خام در ابتدا و پایان دوره برابر با 0/157 و 125/0 که (معادل 20% کاهش) و بر حسب جمعیت برابر با 0/117 و 0/086 و (معادل 26%) کاهش بود. تعداد پزشک قابل توزیع بر اساس تعداد ویزیت طی دوره، حدود دو برابر بر اساس جمعیت بود. میزان بازتوزیع پزشک عمومی در سال 89 از 15 نفر بر حسب جمعیت به 31 نفر بر حسب تعداد ویزیت و از 10 نفر به 20 نفر در سال 92 افزایش داشت. پزشک عمومی متناسب با جمعیت و نیاز سلامتی بین شهرستان‌های استان توزیع نشده بود. بر اساس نتایج شاخص جینی و رابین هود، هنوز در مسیر دستیابی به هدف برابری کامل به ویژه بر اساس نیاز سلامتی باید تلاش های بیشتری توسط مسئولان امر انجام گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شاخص جینی، شاخص رابین هود، منحنی لورنز، پزشک عمومی، بوشهر

عنوان انگلیسی Validity and reliability of the Persian version of quality assessment questionnaire (SERVUSE Model)
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The role of patients in the definition of service quality can be considered as key competitive criteria. As a result, service providers are trying to apply quality assessment tools that significantly emphasis on customer orientation. In this regard, we aimed to report on validity and reliability of the Persian version of SERVUSE questionnaire.Methods: This cross-sectional study was conducted to verify the validity and reliability of SERVUSE questionnaire. A sample of 80 patients of the cardiac surgery in two teaching hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences were selected randomly and were evaluated in two stages. The first step before admission, the patient's expectations of quality of care and the second stage before discharge, their perception of quality of care were received.Results: The Cronbach’s alpha in both instances was satisfactory (0.74 and 0.91 respectively). To determine the validity, questionnaire was distributed to experts who had experience in the quality of care. After their comments the validity of the questionnaire were assessed by content validity. The results showed that the translated version of the questionnaire has relatively acceptable validity. Conclusion: The Persian version of the SERVUSE questionnaire can be used for evaluating the quality of health care services in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رسول هنرمند | Elahe Houshmand


محمد یندرانی | Hosein Ebrahimi pour


اکرم انصاری فر | Hassan Doosti


مرتضی منصوریان | Ali Vafaei Najar


عباس نیکنام | Payam Mahmoudian



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-131&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات