این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۸۸-۴۰۲

عنوان فارسی ارائه سرفصل برنامه‌ درسی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه سرفصل برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش کیفی است. " اسناد و مدارک موجود در این زمینه در داخل کشور (مطالعه آخرین برنامه مصوب بهداشت مدارس در کشور که در حد کاردانی پیوسته بوده است و با در نظر گرفتن استانداردهای بهداشت مدارس که از سوی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران منتشر شده" " بررسی برنامه بهداشت و سلامت در سایر کشورها (آمریکا، انگلیس، مالزی، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس" مطالعه شد. سپس با ترتیب دادن مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 12 تن از متخصصان برنامه درسی و متخصصان بهداشت که به‌ صورت هدفمند انتخاب شدند؛ مبتنی بر الگوی برنامه‌ریزی درسی تجویزی و عمل‌گرای گریوز به تدوینِ اهداف، محتوا، روش‌های تدریس و ارزشیابی و در نهایت ارائه سرفصل برنامه درسی مذکور پرداخته شد. نتایج مطالعات و مصاحبه‌ها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس با دربرگرفتن عناصر کلیدی برنامه درسی (اهداف، محتوا، روش‌های تدریس و ارزشیابی) متناسب با نظام آموزش عالی کشور است و می‌تواند زمینه تربیت مربیان بهداشت مدارس را فراهم آورد. درنتیجه، با راه اندازی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت ضمن تربیت مربی بهداشت برای مدارس، امکان رشد بهداشت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان میسّر می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Health Literacy Measure for Adolescents (HELMA): Development and psychometric evaluation
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Health literacy usually refers to personal competencies for access to, process and use of health information and services to make sound decisions and maintain good health. The aim of this study was to develop and evaluate the psychometric properties of Health Literacy Measure for Adolescents (HELMA).Methods: This study consisted of two qualitative and quantitative phases. In the qualitative part, in-depth interviews with 67 adolescents aged 15-18 were performed to generate initial item pool. Then content validity and face validity of items were assessed through expert panel review and interview with adolescents. In quantitative part, to describe psychometric properties of the scale, validity, reliability (internal consistency and test-retest) and factor analysis were assessed.Results: In qualitative stage, an item pool with 104 items was generated which after content validity decreased to 47 items. In quantitative part, 582 adolescents aged 15-18 participated in the study with mean age 16.2 year. 51.2% of participants were females. In principal component factor analysis, 8 factors loaded that accounted for 55.06% of observed variance. Reliability has been approved by α=0.93 and test-retest of the scale with 2-weeks intervals indicated an appropriate stability for the scale (ICC=0.93). Final questionnaire had been approved with 44 items in eight domains of gain access to, reading, understanding, appraise, use, communication, self- efficacy and numeracy.Conclusion: The Health Literacy Measure for Adolescents (HELMA) is a valid and reliable instrument for measuring health literacy of adolescents aged 15-18 that can evaluate different level of functional, interactive and critical health literacy in adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Literacy, Adolescent, Measurement development, Iran

نویسندگان مقاله اکرم حافظی | Shahla Ghanbari
School of Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


عفت عباسی | Ali Ramezankhani
School of Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


شمس الدین نیکنامی | Yadollah Mehrabi
School of Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


عبدالرحیم نوه ابراهیم | Ali Montazeri
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-142&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات