این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۰۴-۴۱۰
عنوان فارسی
طراحی و روان سنجی ابزار سنجش سواد سلامت نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
سواد سلامت عموما به معنای توانایی افراد برای دسترسی به اطلاعات سلامت و استفاده از آن به منظور تصمیمگیری مناسب در زمینه حفظ و ارتقای سلامت است. طراحی ابزار برای سنجش سواد سلامت اخیرا محققان را در سراسر دنیا به خود مشغول ساخته است و به رغم مطالعات گسترده در رابطه با سواد سلامت بالغان، به سواد سلامت نوجوانان کمتر توجه شدهاست. این مطالعه اولین تلاش برای طراحی و روان سنجی ابزاری برای سنجش سواد سلامت نوجوانان ایرانی بود که در دو بخش کیفی و کمی به اجرا درآمد. در مرحله اول، بر اساس دادههای بدست آمده از یک مطالعه کیفی با 67 نوجوان 15 تا 18 ساله و مرور گسترده ادبیات موجود بانک سوالات اولیه شامل 104 گویه در زمینه سواد سلامت طراحی گردید که با بررسی مجدد توسط گروه تحقیق تعدادی از گویه ها به دلیل پراکندگی و ارتباط کمتر با موضوع حذف شدند. روایی محتوا و روایی صوری ابزار مقدماتی (شامل 81 گویه) توسط گروهی از متخصصان و مصاحبه با نوجوانان ارزیابی شد. پس از بررسی روایی محتوا و اعمال اصلاحات توصیه شده، تعداد عبارات ابزار به 47 عبارت کاهش یافت. سپس با استفاده از یک مطالعه مقطعی بر روی 582 نفر از دانش آموزان دبیرستانی در 5 منطقه آموزش و پرورش در شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، پایایی (همسانی درونی و ثبات ابزار)، روایی و تحلیل سازه ابزار مورد سنجش قرار گرفت. در تحلیل عاملی اکتشافی 44 گویه در 8 عامل بارگذاری شدند که در مجموع بیانگر 55/06 درصد تغییرات مشاهده شده بودند. میزان ضریب آلفای کرونباخ برای برای هریک از عوامل قابل قبول بود. آزمون مجدد پرسشنامه با فاصله دو هفته نیز ثبات پرسشنامه را تایید کرد. پرسشنامه نهایی با 44 عبارت در 8 حیطه شامل دسترسی، خواندن، درک، ارزیابی، استفاده، ارتباط، خود کارآمدی و محاسبه به عنوان ابزاری روا و پایا برای سنجش سواد سلامت نوجوانان تایید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، نوجوانان، روان سنجی، پرسشنامه
عنوان انگلیسی
validity & Reliability of Persian Version of Texting While Driving (Texting While Driving) Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Texting while driving (TWD) is of the dangerous causes of accidents. As such, in order to determine an appropriate instrument to investigate the psychosocial factors related to the issue of (TWD), the reliability and validity of the Farsi-translated questionnaire was explored by utilizing the Theory of Planned Behavior (TPB) model among drivers. Methods: The present study was done among students of 18 years old and above at Tehran Medical Sciences University, Shahid Beheshti University, and The University of Iran in 2014. The study sample included 470 students, 260 males and 210 females, through a several-stage clustering strategy.Results: During the investigation of content validity of the questionnaire, question number 14_related to possessing a cell phone_ and three subcategories of questions number 23, 24, and 25 were omitted due to their similarity in meaning with the other questions. Also, three options were added to the questionnaire so as to guard against ambiguities. The index of Cronbach's alpha to investigate internal consistency in two scales of "sending" and "receiving" was 0.79 and 0.71, respectively. The intra class correlation in two scales of "sending" and "receiving" was 0.83 and 0.79, respectively, showing a high degree of test-retest reliability.Conclusion: The Persian translated questionnaire of Texting While Driving (TWD) by using the TPB model is a valid and reliable instrument and could be used in related studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهلا قنبری | Masoume Hosseini
School of Public Health, Shahid Beheshti University of medical science
علی رمضانخانی | Hamid soori
School of Public Health, Safety Promotion and Injury Prevention Research Center, Shahid Beheshti University of medical science
یداله محرابی | Farid Zayei
School of Paramedical, Shahid Beheshti University of medical science
علی منتظری |
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-143&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات