این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۵۲-۴۶۱

عنوان فارسی تبیین ادراک مادران از بستری نوزاد در بخش های مراقبت ویژه نوزادان: تحلیل محتوای کیفی
چکیده فارسی مقاله تولد نوزاد نارس، می تواند با خلق بحران عاطفی برای مادران همراه باشد و آنان را با مشکلات متعددی مواجه نماید. هدف این مطالعه شناسایی ادراک مادران از بستری نوزاد نارس در بخش های مراقبت ویژه نوزادن بود. مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و با بهره گیری از شیوه تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 25 نفر از مادران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند وارد مطالعه شدند و مورد مصاحبه های چهره به چهره و نیمه ساختارمند قرار گرفتند. تحلیل داده ها همزمان با گردآوری آنها انجام گرفت که شامل پیاده کردن نوار مصاحبه به صورت کلمه به کلمه، چندین بار خوانش کل متن برای دریافت درک کلی از محتوای آن، تقسیم متن به واحدهای معنایی، استخراج خلاصه ای از واحدهای معنایی و کدگذاری آنها، طبقه بندی کدهای اولیه درون زیرطبقات و طبقات بر اساس شباهت ها و تفاوت‌های آنها و استخراج طبقات پایانی به عنوان محتوای نهفته در داده ها بود. به طور کلی 2 طبقه و 5 زیرطبقه شناسایی شدند. طبقات شامل زندگی با تنش و تلاش برای توانمندسازی بودند. زندگی با تنش در بردارنده زیرطبقات آینده هراسی و آسیب به خانواده بود. تلاش برای توانمندسازی نیز دربردارنده زیرطبقات جستجو جهت یادگیری نادانسته-ها، مشارکت در درمان و کسب آمادگی برای ترخیص می شد. شناسایی ادراک مادران دارای نوزاد نارس، به کارکنان عرصه سلامت جهت ارائه خدمات بهتر به آنان در بخش های مراقبت ویژه، یاری می‌رساند. همچنین، طبق یافته های این تحلیل محتوا؛ می توان مداخلات مناسبی برای این مادران طراحی نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بخش های مراقبت ویژه نوزادان، مادران، والدین، نوزادان نارس

عنوان انگلیسی Assessing the effect of educational intervention based on BASNEF model on promoting physical activity among postpartum women
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Physical inactivity is one of the biggest public health concerns. Due to various reasons such as pregnancy, women are more at risk of physical inactivity. This study performed to determine the influence of an educational intervention on promoting postpartum physical activity based on BAZNEF model, among women referred to health centers.Methods: This was a quasi-experimental study which conducted on 168 women referred to health centers during six weeks to one year after delivery. Samples divided in two groups; intervention and control by using a random allocation. Data collected by BASNEF questionnaire and International Physical Activity Questionnaire(IPAQ).. The educational intervention was designed in four sessions. Control group received no intervention except postpartum routine care. Three months after intervention, the questionnaire was completed again in two groups.Results: Pretest results revealed no significant differences in demographic characteristics and BASNEF model constructs in both groups (p>0/05). However, after intervention there was a significant differences between two groups in terms of BASNEF model including knowledge, attitude, normative believes, enabling factors and intention (P< 0.001). Women’s physical activity who were in moderate and vigorous levels, had a significant increase (P< 0.001).Conclusion: The findings suggest that the educational intervention based on BASNEF model can improve postpartum physical activity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه کدیور | Akram Mahboubi Rad


مرجان مردانی حموله | Azar Tol


‌ نعیمه سید فاطمی | Davod Shojaeizadeh


نگارین اکبری | Mehdi Yaseri



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-148&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات