این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۶۲-۴۶۹

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخله آموزشی برمبنای الگوی بزنف در ارتقای فعالیت جسمانی زنان پس از زایمان
چکیده فارسی مقاله امروزه کم تحرکی به عنوان یکی از نگرانی های سلامت همگانی مطرح است و زنان به دلایل گوناگون از جمله بارداری بیشتر از مردان در معرض خطر کم تحرکی قرار دارند. این مطالعه نیمه تجربی دارای گروه کنترل با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی براساس الگوی بزنف بر ارتقای فعالیت جسمانی پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی طراحی و اجرا شد. تعداد 168 نفر از زنان مراجعه کننده در دوران پس از زایمان به مراکز بهداشتی درمانی، با روش تخصیص تصادفی و با استفاده از بلوکهای تصادفی با طول متغیر 4 و 6 انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه براساس الگوی بزنف و پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمانی بود که توسط هر دو گروه تکمیل شد. مداخله آموزشی در قالب چهار جلسه در گروه مداخله به اجرا درآمد و گروه کنترل جز مراقبت های رایج پس از زایمان مداخله ای دریافت نکردند. سه ماه پس از اجرای مداخله مجددا پرسشنامه توسط هردو گروه تکمیل و داده های بدست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS  نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پیش آزمون اختلاف معناداری در مشخصات دموگرافیک و میانگین نمرات سازه‌های الگوی بزنف بین دو گروه نشان نداد. پس از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمرات آگاهی، نگرش، باورهای هنجاری، عوامل قادرکننده و قصد رفتاری تفاوت آماری معنادار مشاهده شد. میزان فعالیت فیزیکی افراد در سطح متوسط و شدید افزایش معنادار داشت. با توجه به نتایج این مطالعه می توان عنوان کرد که مداخله آموزشی براساس الگوی بزنف در ارتقای فعالیت فیزیکی پس از زایمان موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت جسمانی، دوران پس از زایمان، الگوی بزنف، آموزش

عنوان انگلیسی Response categories in health- related questionnaires: adverb of degree and adverb of time
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Different people respond to a question differently. But do they value the same when they choose a response category to respond to a given question. For instance when they choose ‘excellent’ do they have the same evaluation in their mind. This study aimed to investigate people’s evaluations of different response categories usually used in health-related questionnaires.Methods: A population-based study was conducted in Tehran, Iran. A representative sample of adults aged 18 to 65 years were entered into the study and were asked to respond to a questionnaire. The questionnaire contained different visual analogue scales (from 0 to 10 with 0 being at lowest and 10 at highest extreme) in order to evaluate different verbal response categories presented in different types of adverbsResults: In all 1109 respondents completed the questionnaire. The mean age of participants was 34.36 (SD = 11.82) and they were relatively well educated (mean formal education = 11.99, SD = 3.93 years). The analysis of the data indicated that in most instances the participants showed almost similar evaluations for adverb of degree (sometimes also referred to as adverb of quantity). For ‘very much’ the mean point was 8.35 (SD = 1.09) while for ‘much’ it was 7.10 (SD = 1.22). When respondents were asked to indicate the values for  adverb of time (sometimes also referred to as adverb of frequency) , it was found that the mean value for ‘always’ was 8.99 (SD = 1.46), whereas for ‘often’ it was 6.65 (SD = 1.69), and for ‘not at all’ it was 0.25 (SD = 0.65). The most important finding was the fact that there were no significant differences in people’s responses with regards to age, gender, education, marital and employment status. Conclusion: Overall, the findings showed promising results indicating that people had almost similar evaluations of response categories when responding to a questionnaire. The findings suggest since people perceive similar meaning for verbal response categories it is safe to ask people to rate different response categories and then report aggregate results as statistical figures such as percentage or mean scores.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم محبوبی راد | Ali Montazeri


آذر طل | Tahere Rostemi


‌ داود شجاعی زاده | Mahmoud Tavousi


مهدی یاسری | Ali Asghar Haeri Mehrizi



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-149&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات