این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۲۵-۳۳۲

عنوان فارسی بررسی میزان بیمار محوری در مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه رویان از دیدگاه مراجعان
چکیده فارسی مقاله از آنجا که بیمار محوری تمرکز مراقبت های درمانی را از بیماری به سمت بیمار سوق می دهد، این موضوع در ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده اهمیت روزافزونی یافته است. این پژوهش با هدف بررسی میزان محوریت بیمار در درمان ناباروری انجام شده است. این پژوهش مطالعه ای توصیفی-تحلیلی در مورد 268 نفر از مراجعان مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه رویان است که بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محوریت بیمار در درمان ناباروری (PCQ-Infertility) بود که شامل 45 گویه و 8 بعد دسترسی، اطلاعات و توضیحات، مهارت های ارتباطی، مشارکت در درمان، احترام به ارزشها، استمرار دوره درمان، صلاحیت کارکنان و سازمان مراقبت بود. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-17 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون یو من ویتنی و در سطح معناداری کوچکتر از 0/05انجام شد. نتایج بدست آمده نشان داد که در بازه امتیازی بین 0 تا 3، میانگین محوریت بیماران در درمان ناباروری1/26 است. بالاترین میزان بیمار محوری مربوط به بعد مهارت های ارتباطی کارکنان ( 1/49 ) و پایین ترین آن مربوط به بعد استمرار دوره درمان (1/02 ) بود. همچنین 0/05 بین میانگین امتیاز بیمارمحوری در زنان و مردان  و بین امتیاز بیمار محوری در بارداران و غیربارداران اختلاف معنادار وجود نداشت. فرآیندهای ارائه خدمات باید به نحوی طراحی گردد که علاوه بر مشارکت بیمار، در تمام طول درمان حمایت عاطفی لازم از بیماران انجام پذیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت مندی، محوریت بیمار، درمان ناباروری

عنوان انگلیسی Infertility care in Royan Institute: a patient centeredness analysis
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): As treatment focus has shifted from disease to patient, the importance of patient-centered care has increased. This study is aimed to investigate on patient centeredness in an infertility care center.Methods: This was a cross sectional study of a sample of 268 patients attending to the Royan Institute infertility care center, in Tehran, Iran. We used The Patient-centeredness Questionnaire-Infertility (PCQ-Infertility) to collect the data. It has 45 questions and 8 dimensions (access, information and explanation, communication, patient involvement in treatment, respect for patients' values, continuity of care, competence of staff and organization of services).Results: The analysis showed that out of 0 to 3, the score of patient centeredness in infertility care was 1.26. The highest  score with mean of 1.49 was for communication and the lowest score with mean of 1.02 was for continuity of care. Also the result showed that there was no significant difference among patient centeredness care score among men and women (p=0.50) and also among patients who were pregnant and those who were not (p=0.058).Conclusion: Providing patient centered care especially in infertility care, the process of care apart from providing patient participation should include emotional support for patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, Patient centeredness, Infertility care

نویسندگان مقاله احمد وثوق تقی دیزج | Ahmad Vosough Taghi Dizaj
Medical Education, Endocrinology & female infertility department, Royan Institute, Tehran, Iran


زهرا عزآبادی | Zahra Ezabadi
Medical Education, Endocrinology & female infertility department, Royan Institute, Tehran, Iran


افسانه تکبیری | Afsaneh Takbiri
Healthcare Management, School of Public health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


اکرم بنی اسدی | Akram Baniasadi
Healthcare Management, School of Public health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-160&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات