این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۷۱
عنوان فارسی
بررسی تأثیر چارچوب بندی پیام بر مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم در دختران دبیرستانی :مبتنی بر نظریه تمرکز نظارت
چکیده فارسی مقاله
کلسیم، عنصری ضروری است که تنها با مصرف مواد غذایی کلسیم دار در اختیار بدن قرار می گیرد. هدف از این مطالعه،تعیین تأثیر چارچوب بندی پیام بر اساس نظریه تمرکز نظارت برمصرف مواد غذایی غنی ازکلسیم در دختران دبیرستانی بود. این پژوهش یک مطالعه مداخله ای سه گروهی است که در آن تعداد 168 نفر از دختران دبیرستانی با استفاده از روش خوشهای تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به 3 گروه 56 نفره ی شاهد و مداخله ای ( چارچوب بندی مثبت گرا و چارچوب بندی منفی گرا) تقسیم شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش ، پرسشنامهی محققساخته بود. در این مطالعه ابتدا اطلاعات اولیه از گروه های مداخله و شاهد ،گردآوری و پس ازگذشت 2 ماه از مداخله که با روش ارائه دو نوع پمفلت و سخنرانی برای گروه های مداخله، مجددا اطلاعات از 3 گروه جمع آوری شده و با استفاده از نرمافزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. درمطالعه اخیرهر دو نوع چارچوب بندی مثبت گرا و منفی گرا باعث افزایش مصرف غذاهای غنی از کلسیم در دانش آموزان مورد مطالعه نسبت به قبل از مداخله گردید اما چارچوب بندی منفی گرا با تاثیر بیشتری باعث ترغیب دانش آموزان به مصرف کلسیم و در نتیجه مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیام، کلسیم، دانش آموز، تئوری تمرکز نظارت
عنوان انگلیسی
A study of the impact of message framing on calcium-rich foods intake in high school girls: a perspective of regulatory focus theory
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): The present study aimed to determine the impact of message framing on calcium-rich foods intake in high school girls using the regulatory focus theory.Methods: A random sample of students was selected and divided into 3 groups: a control group and two intervention groups (n= 56 per each group). Intervention groups received loss frame and gain frame pamphlets while the control group just received basic information. Post-test was carried out at tow months follow-up.Results: The loss frame message was more effective on encouraging students to consume calcium-rich foods compared to gain frame message (p=0.02). There was no significant difference within control group.Conclusion: The findings indicated that loss frame oriented message was more effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
message, calcium, students, Regulatory focus theory
نویسندگان مقاله
هایده قجری | Haydeh Ghajari
Faculty of Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
قدرت اله شاکری نژاد | Ghodratollah Shakerinejad
Faculty of Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
سید احمد حسینی | Seyed Ahmad Hosseini
Faculty of Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
محمد حسین حقیقی زاده | Mohamad Hosain Haghighi Zadeh
Department of Biostatistics, Faculty of Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-164&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات