این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی آسایش دمایی در کلاسهای درس مدارس ابتدایی استان قم
چکیده فارسی مقاله
آسایش دمایی ناشی از اثر دما، رطوبت و جریان هوا بوده و عاملی بسیار مهم در حفظ سلامتی و بهینهسازی عملکرد دانشآموزان در کلاس است. با توجه به شرایط اقلیمی استان قم و اهمیت آسایش دمایی در مدارس، این مطالعه با هدف ارزیابی شرایط جوی کلاسهای مدارس ابتدایی با استفاده از شاخص عدم آسایش(Discomfort Index DI)، انجام شد. مطالعه حاضر به صورت توصیفی- مقطعی در سال 1392 در 115 کلاس مدرسه ابتدایی در استان قم انجام شد. رطوبت نسبی با استفاده از از رطوبت سنج Casella و دمای هوا با استفاده از دماسنج جیوهای در پنج نقطه از هر کلاس در ارتفاع یکمتری از سطح زمین اندازهگیری شد. اندازهگیریها بین ساعت 9 تا 15 و در فصل بهار انجام و شاخص عدم آسایش دمایی برای هر کلاس محاسبه شد. نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار) دما برابر با (2/84) 27/42 درجه سانتیگراد، میانگین (انحراف معیار) رطوبت نسبی (7/43) 30/4 درصد و میانگین DI (1/72) 22/46 بود. DI در 17/4 درصد کلاسها کمتر از 21، در 60 درصد کلاسها در محدوده 21 تا 24 و در 22/6 درصد کلاسها در محدوده 24 تا 27 درجه سانتیگراد بود. بر اساس نتایج تنها در 17/4 درصد از کلاسها شرایط آسایش دمایی برای تمامی دانشآموزان مطلوب میباشد. بر اساس راهنمای ارائه شده در شاخص DI،در شرایط موجود انتظار میرود در 60 درصد کلاسها کمتر از 50 درصد و در 6/22 درصد کلاسها بیش از 50 درصد دانشآموزان احساس عدم آسایش دمایی داشته باشند. نتیجهگیری: در مدارس و محیطهای آموزشی به خصوص در مناطق گرمسیری مانند استان قم، برای افزایش سطح آسایش دمایی که ارتباط مستقیم با کیفیت عملکرد فراگیران دارد، انجام اصلاحات مناسب، ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدرسه ابتدایی، دما، رطوبت نسبی، شاخص عدم آسایش دمایی
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن مهدی نیا |
مهدی اسدی قالهری |
سیامک محبی |
رجبعلی حکم آبادی |
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-192&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات