این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر ارتقای تمرینات ورزشی پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان قبل از یائسگی
چکیده فارسی مقاله انجام فعالیت‌های بدنی می‌تواند ضمن بهبود توده عضلانی و تراکم استخوان، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد، اما اغلب افراد به ویژه زنان کم تحرک هستند. هدف از این مقاله تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی بر ارتقای تمرینات ورزشی پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان قبل از یائسگی است. در این مطالعه نیمه تجربی از نوع شاهددار، 140 نفر از زنان شاغل که در سن 30 تا قبل از یائسگی بودند مشارکت داشتند. به گروه آزمون برنامه آموزشی در قالب برنامه ورزشی 8 هفته ای، ارائه شد. پیش از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و 3 ماه پس از مداخله، سازه های الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی، میزان رفتار ورزشی و شاخص آمادگی جسمانی افراد مورد بررسی، ارزشیابی شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون های متناسب با بهره گیری از  SPSS انجام گرفت. نتایج، نشان داد ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎﻱ ﺩﻣﻮﮔﺮﺍﻓیک، ﺳﺎﺯﻩﻫﺎﻱ الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی، ﻣﻴﺰﺍﻥ فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ، تفاوت معنی داری وجود نداشت. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺭﺯﺷﻴﺎﺑﻲ بلافاصله و سه ماه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ، ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﻌﻨﻲﺩﺍﺭ ﺩﺭ میانگین سازه های الگو، ﻣﻴﺰﺍﻥ فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺪﺳﺖ آمد. همچنین اختلاف معنادار بین میانگین متغیرهای مورد بررسی قبل از مداخله با ارزیابی دو مقطع زمانی بلافاصله و سه ماه بعد وجود داشت. یافته های تحقیق، ضمن حمایت از کاربردی بودن برنامه آموزشی مورد استفاده، نشان داد که این برنامه در ارتقای رفتار ورزشی مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آتوسا سلیمانیان |


شمس الدین نیکنامی |


ابراهیم حاجی زاده |


معصومه هاشمیان |


اردلان سلیمانیان |


مهدی قیطاسی |


علی صفری واریانی |



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-191&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات