این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۴۴۳-۴۵۲
عنوان فارسی
اثر برنامه آموزشی نظریه محور در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته در زنان با نزدیکی منقطع
چکیده فارسی مقاله
حاملگی ناخواسته از مشکلات اساسی در سلامت همگانی است که بروز آن با نزدیکی منقطع افزایش می یابد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر نظریههای رفتار برنامهریزی شده و شناختی اجتماعی در تغییر روش پیشگیری از بارداری نزدیکی منقطع به قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری به منظور پیشگیری از حاملگی ناخواسته صورت گرفته است. تدوین برنامه آموزشی حضوری و غیر حضوری بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده و نظریه شناختی اجتماعی صورت گرفت. جامعه پژوهش شامل زنانی بودند که به مراکز بهداشتی مراجعه میکردند و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند. به داوطلبان در گروه مداخله آموزشهای حضوری و غیر حضوری ارائه می شد و گروه کنترل نیز اقدامات مستمر را دریافت کردند. در فواصل قبل، یک و سه ماه بعد از مداخله آزمون بر اساس پرسشنامهای که روانسنجی آن در طی دو مرحله کیفی و کمی انجام شده و تایید شده بود صورت گرفت. نرم افزارSPSS به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده واقع شد و از آزمونهای آماری دادههای تکراری، ویلکاکسون، آزمون کای دو و تی تست استفاده گردید. نتایج بیانگر آن بود که میانگین باورهای رفتاری و باورهای هنجاری افراد در این مطالعه با گذشت زمان تغییر نموده است و در زمانهای متفاوت، اختلاف مشاهده شده در گروه آزمون معنی دار و یا به عبارتی با گذشت زمان سازه های مذکوردر جهت استفاده از قرصهای پیشگیری از بارداری ارتقاء یافتهاند. همچنین در گروه آزمون اختلاف معنادار در متغیر کنترل رفتاری درکشده و قصد قبل و بعد از مداخله آموزشی به منظور استفاده از قرصهای پیشگیری از حاملگی حاصل شده است. نتایج مطالعه بیانگر آن بود که مداخله نظریه محور تدوینشده قادر به ارتقای قصد و رفتار در افراد گروه مورد پژوهش بوده و میتواند به عنوان اساسی برای انجام مداخلات در گروه مورد پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of a theory-based intervention to decrease unwanted pregnancy
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Withdrawal could increase the unwanted pregnancy. The aim of this study was to determine effect of a Theory of Planned Behavior (TPB) and Social Cognitive Theory (SCT) in changing withdrawal contraception use to decrease unwanted pregnancy. Methods: This study had three phases. The first and the second phases provided an educational program based on TPB and SCT. Participants recruited from women who were attending to clinics of public health services in Tehran, Iran. Criteria for inclusion were: current withdrawal users, married, sexually active, did not intend to be pregnant, no identifiable risks to the participants beyond OCs use. The intervention group received an educational program while the control group received routine procedures. Evaluation was performed before, one and three months after intervention. The data was analyzed by SPSS software Repeated measure, Wilcoxon and t test were used to analyze the data.Results: The results showed that after intervention there were significant differences in the mean behavioral and normative beliefs scores between two groups indicating an increase in believing to use oral contraception. In addition, there was significant association between intention to use OCP and perceived behavioral control.Conclusion: The current study provided evidence for the effectiveness of a belief-based intervention for preventing pregnancy prevention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پروین رهنما | Parvin Rahnama
Shahed University, Tehran, Iran
علیرضا حیدرنیا | Alireza Hidarnia
Faculty of Medicine, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
علی منتظری | Ali Montazeri
Health Metrics Research Centre, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
فرخنده امین شکروی | Farkhondeh Amin Shokravi
Faculty of Medicine, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-206&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات