این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۱۵-۳۲۲
عنوان فارسی
فشار عصبی، مقابله و عوامل تاثیرگذار بر آنها در نمونه ای از نوجوانان پسر
چکیده فارسی مقاله
استرس و مقابله با آن از جمله مسایلی است که در قشر نوجوان مطرح بوده و یکی از حیطههای قابل توجه در حوزه روانشناسی این گروه سنی است که تاثیر شگرفی بر سلامت روانی و جسمانی آنها می گذارد. هدف از این مطالعه ارزیابی عوامل استرس زا ، راهبردهای مقابلهای و عوامل مرتبط با آنها در میان نمونهای از نوجوانان است. یک مطالعه مقطعی تحلیلی برای بررسی اثرات ناشی از عوامل استرس زا، راهبردهای مقابلهای و برخی از عوامل دموگرافیک مؤثر بر استرس درک شده تعداد 402 نوجوان پسر تهرانی طراحی گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ارزیابی فرآیندهای استرس و مقابله در نوجوانان و مقیاس استرس درک شده استفاده شد. میانگین سنی نوجوانان0/68 ± 15/44 بود. میانگین استرس درک شده در نمونه مورد مطالعه6/02 ± 17/99 بدست آمد. سبک شناختی/عاطفی متداولترین سبک مقابلهای مورد استفاده بوسیله شرکتکنندگان مطالعه شناخته شد. یافتهها حاکی از آن بود که رابطه معنیدار بین استرس درک شده و استرس تجمعی وجود دارد. در رگرسیون چندگانه عواملی همچون استرس تجمعی، منابع حمایت اجتماعی، سطح تحصیلات والدین و معدل تحصیلی دانشآموزان، عوامل پیش بینی کننده استرس درک شده شناخته شدند. یافتههای این مطالعه نشان میداد که استرک درک شده توسط نوجوانان رابطه معنیداری با متغیرهایی همچون استرس تجمعی، حمایت اجتماعی و تحصیلات والدین دارد و بنابراین با کاهش مشکلات چالش انگیز و تقویت آگاهی والدین و حمایت اجتماعی میتوان گام مثبتی در جهت کاهش استرس درک شده توسط نوجوانان برداشت و مطالعات بیشتر میتواند مبین راهکارهای موثر در این زمینه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس درک شده، نوجوانان، مقابله
عنوان انگلیسی
Stress, coping strategies and related factors in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Stress and coping are one of the most reported problems by adolescents and may be the biggest problem in psychology field that can affect greatly on mental and physical health. the aim of the study was to apprise the stressors, coping strategies and influential factors among male adolescents. Methods: An analytic cross-sectional study was carried out to examine effects of stressors, coping strategies and some demographics variables on perceived stress in 402 male adolescent in Tehran, Iran. Adolescent stress and coping process questionnaire and perceived stress scale were used to collect data. A multivariate regression was performed to assess factors related to perceived stress.Results: The mean age of adolescents was 15.44(SD = 0.68) years. The mean value of perceived stress for the whole sample was 17.99 (SD = 6.02). Cognitive/emotional coping was the most frequent coping style. The findings revealed that there were significant relations between perceived and accumulative stress. In multivariate regression analysis the accumulative stress, social resources (P< 0.01), parent`s education and grade point average (P< 0.05) were found to be significant predictors of perceived stress.Conclusion: The findings suggest that increased level of perceived stress is associated with accumulative stress, social resources and parent`s education. Therefore seems by reducing problems face to adolescents and enhancing parents `knowledge about stress and reinforcing social resources can prevent perceived stress increment. More related studies can show a good perspective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
perceived stress, adolescents, coping
نویسندگان مقاله
محسن صفاری | Mohsen Saffari
Department of Health Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
فضل اله غفرانی پور | Fazlollah Ghofranipour
Department of Health Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
محمود محمودی | Mahmoud Mahmoudi
Department of Epidemiology & Biostatistics, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-214&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات