این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۴۳-۳۴۹

عنوان فارسی رضایتمندی ماماهای شاغل در نظام ارجاع و پزشک خانواده در سطح کشور
چکیده فارسی مقاله طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده براساس ضرورت‌هایی شکل گرفت که اهم آن شامل برقراری دسترسی مناسب آحاد کشور، برابری در بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین هدف‌مندی ارائه خدمات و بهره‌وری از امکانات نیروی انسانی موجود گروه پزشکی است. نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات مهمترین منابع مورد نیاز برای هر برنامه و طرح بهداشتی است در طرح پزشک خانواده نیز تیم پزشک خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست. هدف این مقاله؛ ارائه میزان رضایت ماماها در طرح پزشک خانواده است.این مطالعه از نوع مقطعی بوده و در کل کشور انجام شده است. 1772 ماما و وضعیت رضایت آنان از ابعاد مختلف طرح مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که  اکثر ماماها متاهل بوده و غالباً در مراکز روستایی، ارائه خدمت می‌کردند. از میان افراد مورد مطالعه 25/2 درصد دارای وضعیت بیتوته بودند. در موارد مربوط به مفاد قرارداد یا احکام، فراوانی «مجموع رضایتمندی بسیار زیاد و زیاد»، زیر 20 درصد و کمترین رضایتمندی مربوط به میزان دریافتی و درآمد بود. در زمینه شرایط و امکانات طرح فراوانی «مجموع رضایتمندی بسیارزیاد و زیاد» بین 16/0تا 27/6 درصد و کمترین آنها مربوط به بازخورد متخصصان در رابطه با بیماران ارجاعی بود. در زمینه موضوعات مربوط به بیتوته مجموع رضایت بسیار زیاد و زیاد از حدود4/0 درصد تا 44/2 درصد متغیر بود. در واقع همانطور که بررسی نتایج مربوط به رضایتمندی ماماها نشان می‌داد، رضایت در اغلب محورها بالا نیست.مشابه مطالعه حاضر، در سایر مطالعات در زمینه رضایتمندی ماماها نیز این امر تایید شده است که این امر در ماندگاری و ثبات نیروی انسانی نقش بسزایی داشته است. با توجه به اینکه در زمینه شرایط و امکانات طرح کمترین رضایت ، مربوط به بازخورد متخصصان در رابطه با بیماران ارجاعی بود در واقع کامل نبودن چرخه سیستم ارجاع را نشان می‌دهد که این امر در «مدیریت بیماری» نقصی محسوب می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشک خانواده، نظام ارجاع، ماما، رضایتمندی

عنوان انگلیسی Midwives' satisfaction in family physician and referral system: a national study
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Family physician and referral system (FPRS) were introduced as a health system reform in Iran, in 2005. The aim of this program was to improve: accessibility to medical services, equity in health care and productivity of human resources. As such general physicians and midwives took responsibility for service delivery. The first step of FPRS was implemented in all rural areas and small cities. The Aim of this study was to assess the satisfaction of midwives as one of the key providers.Methods: This was a national cross-sectional study. The study population was midwives working in FPRS through the country. A random sample of midwives responded to a standard questionnaire. Satisfaction was assessed in 4 different areas: contracts, implementation, facilities and housing conditions. Data were analyzed by SPSS software.Results: In all 1772midviwes participated in the study. Most respondents were women (99.8%), married (64.5%); aged between 21 to 40 years (97.1%) and worked in rural areas (62.1%). The satisfaction with contract was very low (8.7%). Satisfaction with program implementation was 9.6%. Satisfaction with facilities ranged from 16.0 to 27.6%. Satisfaction with housing condition ranged from 4.0 to 44.2%.Conclusion The study findings indicated that the midwives’ satisfaction with the program was low. It seems that improving housing condition is a key point in service continuity in deprived and remote areas of the country.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه مفتون | Farzaneh Maftoon
Health Services Management Group of Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences, Research, ACECR, Tehran, IR Iran


افسون آیین پرست | Afsoon Aeenparast
Health Services Management Group of Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences, Research, ACECR, Tehran, IR Iran


علی منتظری | Ali Montazeri
Mental Health Research Group of Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


کاظم محمد | Kazem Mohammad
Department of Epidemiology & Biostatistics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


فرانک فرزدی | Faranak Farzadi
Health Services Management Group of Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences, Research, ACECR, Tehran, IR Iran


کتایون جهانگیری | Katayoun Jahangiri
Family Health Group of Health Metrics Research Centre, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


سید مهدی میرشاه ولد | Seyed Mehdi Mirshahvalad
Research office, Medical Services Insurance Organization, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-217&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات