این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۵۱-۳۶۲
عنوان فارسی
بررسی رابطه سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان با شاخص های DMFT و شاخص لثه در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان از جمله عوامل درون فردی هستند که در کنار عوامل محیطی و اجتماعی بر سلامت دهان و دندان تأثیر میگذارند. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رابطه سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان با شاخصهای DMFT و شاخص جینجیوال (شاخص لثه) در دانشجویان بود. در این پژوهش مقطعی که از نوع پژوهشهای همبستگی بود 281 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اردکان به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت دهان، خودکارآمدی بهداشت دهان و شاخصهای DMFT و شاخص لثه جمعآوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که همبستگی سواد سلامت دهان، خودکارآمدی بهداشت دهان و ابعاد آنها با شاخصهای DMFT و شاخص لثه معکوس و معنیدار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز حاکی از آن بود که هر دو بعد سواد سلامت دهان و هر دو بعد خودکارآمدی بهداشت دهان نقش معنیدار در پیشگویی شاخصهای DMFT و جینجیوال دارند، اما درک خواندن بیشترین نقش و خودکارآمدی مسواک زدن کمترین نقش را در پیشگویی این شاخصها داشتند. همچنین یافته ها نشان داد که سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان پیشگویی کنندههای بهتری برای شاخص DMFT نسبت به شاخص جینجیوال هستند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان پیش گویی کنندههای معنیدار برای شاخصهای DMFT و جینجیوال هستند. و با توجه به تغییر پذیری این متغیرها با آموزش، میتوان جهت کاهش شاخصهای DMFT و شاخص لثه، این مهارتها را با اولویت درک خواندن و خودکارآمدی نخ دندان کشیدن، آموزش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت دهان، خودکارآمدی بهداشت دهان، DMFT، شاخص لثه، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Investigation of the relationship of oral health literacy and oral hygiene self-efficacy with DMFT and Gingival index in students of Ardakan University
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Oral health literacy and oral hygiene self-efficacy are part of interpersonal factors witch beside environmental and social factors affect oral health. The aim of the present study was to determine the relationship of oral health literacy and oral hygiene self-efficacy with DMFT and Gingival index in students. Methods: This was a cross-sectional and correlational study. Using categorical random sampling method, 281 students of Ardakan University were selected to participate in this study. Data was collected by oral health literacy instrument, oral hygiene self-efficacy questionnaire, DMFT and Gingival index. Pearson’s correlation test and stepwise regression analysis were applied to analyze the data. Results: A significant negative correlation was observed between oral health literacy and oral hygiene self-efficacy and its dimensions with DMFT and Gingival index. The results of stepwise regression analysis showed that two dimensions of oral health literacy and oral hygiene self-efficacy had significant role in prediction of DMFT and Gingival index. Reading comprehension and brush self-efficacy had the highest and lowest influential role in the prediction of these indices respectively. Also, results showed that health literacy and oral hygiene self-efficacy are better predictors for DMFT than Gingival index. Conclusion: Results of the present study showed that oral health literacy and oral hygiene self-efficacy have key role in the prediction of DMFT and Gingival index and that through enough education, especially in reading comprehension and floss self-efficacy; we can probably reduce the DMFT and Gingival index.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد حائریان اردکانی | Ahmad Haerian Ardakani
Department of Periodontology, Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi, University of Medical Sciences-Yazd, Yazd, Iran
محمد علی مروتی شریف آباد | Mohammad Ali Morowati Sharifabad
Department of Health Education and Promotion, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences-Yazd, Yazd, Iran
یاسر رضاپور | Yasser Rezapour
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Ardakan University, Ardakan, Iran
آزاده پورقیومی اردکانی | Azadeh Pourghayumi Ardakani
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences-Yazd, Yazd, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-218&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات