این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۰۵-۲۱۵

عنوان فارسی ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ دانش‌آموزان دختر مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت با رویکرد تحلیل مسیر
چکیده فارسی مقاله امروزه یکی از چالش‌‌های جدی سلامت همگانی در میان نسل نوجوان، چاقی و بی‌تحرکی است. ورزش و تحرک مهمترین راه پیشگیری از بروز چاقی و تبعات آن است. هدف مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر فعالیت جسمانی دانش‌آموزان دختر مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت با رویکرد تحلیل مسیر بود. این مطالعه ﻣﻘﻄﻌﻲ بر روی 500 نمونه دانش‌آموز دبیرستانی شهر ﻛﺎﺷﺎن که به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از بین مدارس مورد نظر انتخاب شدند، انجام شد. پرسشنامه‌ای که حاوی ﺳﺎزه‌ﻫﺎی الگوی ارﺗﻘـﺎی ﺳﻼﻣﺖ ( ﻣﻮاﻧﻊ درک ﺷﺪه، ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی، ﻋﻮاﻃﻒ درک ﺷﺪه، ﺣﻤﺎﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، عزت نفس) و فرم فعالیت بدنی مخصوص نوجوانان بود همراه با پرسشنامه دموگرافیک ﺑﻴﻦ دﺧﺘﺮان ﺗﻮزﻳﻊ و از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺗﻮﺳﻂﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دوره دﻳﺪه ﺟﻤﻊ‌آوری ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ، داده‌ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ روش آﻣﺎری ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار LISREL8.8 ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ.ﻛﻠﻴﻪ ﺳﺎزه‌ﻫﺎی الگوی ارﺗﻘـﺎی ﺳﻼﻣﺖ بجز ﻣﻮاﻧـﻊ درک‌ﺷﺪه ارتباط ﻣﻌﻨﻲ‌دار مثبتی (مستقیم یا غیر مستقیم ) ﺑـﺎ رفتار فعالیت جسمانی داﺷﺘﻨﺪ. عزت نفس بیشترین ﻣﻴﺰان تبیین‌‌ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ را در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ رفتار فعالیت جسمانی نشان داد. ﻛﻠﻴﻪ ﺳﺎزه‌ﻫﺎی الگوی ارﺗﻘـﺎی ﺳﻼﻣﺖ، 52 درصد از تغییرات واریانس فعالیت جسمانی را ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻛـﺮدند. مطالعه حاضر نشان داد که الگوی ارﺗﻘـﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﻛﺎرﺑﺮد ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ در ﺗﺒﻴﻴﻦ فعالیت جسمانی دانش‌آموزان دﺧﺘﺮ دارد. استفاده از الگوی ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ با تمرکز بر روی بهبود عزت نفس و ارتقای خودکارآمدی در اﻳـﻦ ﺟﻤﻌﻴـﺖ در مداخلات آتی می تواند نتایج ثمربخشی به همراه داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ، دانش آموزان، فعالیت جسمانی

عنوان انگلیسی Factors affecting physical activity in female high school students: a study based on the health promotion model using path analysis approach
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Childhood obesity and sedentary lifestyle are one of the most serious public health challenges. Physical activity and exercise are an important way to prevent obesity and its consequences. The purpose of this study was to evaluate factors affecting physical activity in female high school students.Methods: The Pender’s health promotion model served as the framework for this cross-sectional study, which included a total of 500 female high school students in Kashan, Iran. The data were collected through interviews. The interviewers were conducted based on health promotion model (self efficacy, perceived affect, perceived barriers, perceived social support, self-esteem). The data were explored using path analysis. Results: All constructs of the health promotion model except perceived barriers were significantly related to the girls’ physical activity. Self-esteem (β=0. 46, p< 0/001) had the highest correlation with the girls’ physical activity. All constructs of the health promotion model accounted for 52% of variance for physical activity.Conclusion: The results of this study demonstrated that the health promotion model predicted variance in physical activity among students. Theory-based interventions focusing on self-esteem and self-efficacy should be implemented to improve physical activity among female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله health promotion model, girl students, physical activity

نویسندگان مقاله هاشم محمدیان | Hashem Mohamadian
Research Centre for Health-Related Social Determinates, Department of Public Health, School of Health, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran


حسن افتخار اردبیلی | Hasan Eftekhar Ardebili
Department of Health Education and Promotion, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


جعفر کردزنگنه | Jaafar Kordzanganeh
Department of Social Science, Payam Noor University, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-228&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات