این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۲۱-۱۳۰

عنوان فارسی تحلیل محتوای اطلاعات تغذیه ای مرتبط با سرطان در مجلات عامه پسند ایران
چکیده فارسی مقاله رسانه‌های عمومی به دلیل گستره تأثیرگذاری خود، از جمله کانال‌های ارتباطی مهم جهت تغییر رفتار یا باورهای سلامت هستند. یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر به طور قابل‌توجهی محتوای رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است، اطلاعات تغذیه‌ای است سرطان از جمله بیماری‌های مرتبط با تغذیه است. هدف از این پژوهش، تحلیل محتوای اطلاعات تغذیه‌ای مرتبط با سرطان در مجلات عامه‌پسند ایران در سال 1391 بود. پژوهش حاضر پیمایشی کاربردی و روش آن تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق‌ساخته است. جامعه آماری شامل کلیه پیام‌های مندرج در173 نسخه مجله از 8 مجله عامه‌پسندی بود که بر اساس ویژگی‌های مجلات عامه‌پسند و جستجو در بانک اطلاعات نشریات کشور و اعمال معیار‌های ورود و خروج انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری غیر احتمالی هدفمند 295 پیام استخراج شده از 96 نسخه مجله به‌دست آمد. یافته‌ها نشان داد گرایش موضوعی پیشگیری دارای بیشترین (86/8 درصد) و درمان دارای کمترین (7/4 درصد) فراوانی بود. انار به عنوان ماده غذایی پیشگیری‌کننده، سس مایونز و سوسیس و کالباس به عنوان ماده غذایی سرطان‌زا و پوست نارنگی به عنوان ماده غذایی درمان‌گر این بیماری، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌ بودند. از نظر نوع سرطان، بیش از نیمی از پیام‌ها (2/51 درصد) به سرطان به طور عام اشاره کرده بودند. پس از آن بیشترین پیام‌ها به ترتیب مربوط به سرطان سینه (13/2 درصد) و سرطان پروستات (10/51 درصد) و کمترین پیام‌ها مربوط به سرطان پانکراس و سرطان وابسته به هورمون (0/3درصد) بودند. لیکن به‌رغم ماهیت آگاهی‌رسانی پیام‌ها، نگرانی‌هایی در رابطه با صحت و سندیت علمی این مطالب وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل محتوا، تغذیه، سرطان، مجلات عامه‌پسند

عنوان انگلیسی Content analysis of cancer related nutritional information in Popular Iranian magazines
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Due to the wide influence of public media, they become important communication channels for changing health beliefs and behaviors. One of the areas that have gained increased attention in public media is nutritional information. The goal of this study was to analyze nutritional information related to cancer published in popular Iranian Magazines during year 2012-2013.Methods: This was an applied study using a content analysis method. The data was collected using a checklist designed by the researcher. All massages printed in 173 issues of 8 most popular magazines were selected. Then a purposive sample of 295 massages from 96 magazine issues was analyzed.Results: Findings showed that perversion trends had the highest (86.8%) and treatments had the lowest (4.7%) frequency. Pomegranate was the most commonly mentioned preventive food, while Mayonnaises was the most commonly mentioned carcinogen and Tangerine was the most commonly mentioned food for tratment. Among different types of cancer, more than half of the massages (51.2%) mentioned cancer in general followed by breast cancer (13.2%) and prostate cancer (10.51%). Conclusion: The findings of this study showed that the main goal of these massages were to increase the readers' information, although some doubts regarding the scientific credibility of the claims made in these massages still remain.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Content Analysis, Nutrition, Cancer, Popular magazines, Iran

نویسندگان مقاله فیروزه زارع فرشبندی | Firoozeh Zare-Farashbandi
Medical Library and Information Sciences, Faculty of Management and Medical Information, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


اورفا هوسپیان | Ourfa Hovsepyan
Medical Library and Information Sciences, Faculty of Management and Medical Information, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


غلامرضا عسگری | Gholamreza Askari
Department of Community Nutrition, Food Security Research Center, School of Nutrition and Food Science, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan , Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-242&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات