این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۵۵۱-۵۵۹

عنوان فارسی ارزیابی محیط آموزشی درمانگاههای مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه دستیاران بر اساس الگوی ACLEEM
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهها در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص مراقبت‌های سرپایی بود. در این مطالعه مقطعی نظرات157 نفر از دستیاران با روش سرشماری در درمانگاههای داخلی، زنان و زایمان، اطفال و جراحی عمومی با ابزار (Ambulatory Care Learning Education Environment Measure) ACLEEM جمع‌آوری شد، و اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 16و بهره‌گیری از آزمون‌های آماری متناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج میانگین امتیاز پرسش نامه 110/91 از 200 به دست آمد که با توجه به راهنمای تفسیر امتیازات پرسش نامه ، نکات مثبت در محیط نسبت بر نکات منفی غالب بود. بین میانگین امتیازات در حیطه اطلاعات، ارتباطات و فناوری بر اساس جنسیت  (P=0/038) و بر اساس رشته دستیاری  (P=0/010) تفاوت معنا دار داشت. همچنین بین میانگین امتیازات بر اساس وضعیت تاهل در حیطه توانمندی اساتید بالینی (P=0/037) و بر اساس مرکز درمانی در4 حیطه توانمندی اساتید بالینی (P=0/010)، تخصیص وقت برای فعالیت‌های غیر بالینی(P=0/009)، اطلاعات، ارتباطات و فناوری (P≤001) و نظارت بالینی (P=0/017) تفاوت معنا دار وجود داشت. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان دادکه ارزیابی دستیاران از محیط های آموزشی درمانگاهی مثبت است برهمین اساس پیشنهاد می‌شود در جهت تقویت عواملی که باعث ارزیابی مثبت دستیاران شده است تاکید گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط آموزشی، درمانگاه،ACLEEM ، دستیاران

عنوان انگلیسی Assessment of educational environment at outpatient clinics in teaching hospitals: residents' perspective based on the ACLEEM
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The aim of this study was to assess educational environments of outpatient clinics in teaching hospitals affiliated to a medical university in Tehran, Iran.Methods: This descriptive cross-sectional study was performed in four clinics (internal medicine, gynecology, pediatric and surgery) of teaching hospitals by an ACLEEM questionnaire. Data were analyzed by performing correlation, t-test, and ANOV.Results: In all 157 residents participated in the study. The total means score was 110.9 out of 200 indicating that residents were positive (according the interpretation guide of the ACLEEM). There were significant differences between male and female residents on information, communication and technology domain scores. In addition we found that there were significant differences among teaching hospitals on 4 domains: Quality of Clinical Teachers, Protected Time for Non-Clinical Activities, Information, Communication & technology, and Clinical supervision.Conclusion: The overall results showed that residents were positive about teaching environment. Thus, it is recommended that the focus in teaching hospitals should be on factors that make positive influence on residents’ evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ACLEEM, Educational environment, Clinics, resident

نویسندگان مقاله زهرا نقی زاده | Zahra naghizadeh
Child Health Research Center, Tehran Medical Sciences Branch of ACECR, Tehran, Iran


جلیل کوهپایه زاده | Jalil Kuhpayezadeh
Community Medicine Group, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


سید کامران سلطانی عربشاهی | Seyyed Kamran Soltani Arabshahi
Internal Medicine Group, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


شعله بیگدلی | Shoaleh Bigdeli
Medical education Group, Faculity of Medicine, University of Medical Secience, Iran, Tehran


غلامرضا اسماعیلی جاوید | Gholamreza Javid
Research Fellow, Laser in Medical Research Center, Aacademic Center for Education, Culture and Research, Tehran, Iran


محمود طاووسی | Mahmoud Tavousi
Health Education and Promotion Research Group, Health Metrics Research Centre, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


مریم موسوی | Maryam Mousavi
Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-256&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات