این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۴۱-۴۴۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر بسته آموزشی تدوین شده بر نگرش، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف دخانیات در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مصرف سیگار به عنوان یک مشکل سلامت همگانی در تمام کشورها محسوب می‌شود و پیشگیری از مصرف آن، به عنوان یکی از اولویت های اصلی سازمان سلامت جهان مطرح است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأیید بسته آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف دخانیات در نوجوانان زرندیه در سال 1391 انجام شده است. در این مطالعه نیمه تجربی، 160 دانش آموز پسر دبیرستانی به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه (80 نفر در گروه مداخله و 80 نفر در گروه شاهد) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‎ای بود که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. بر اساس نتایج به‌دست آمده از پیش آزمون، محتوای آموزشی، طراحی شده و طی 6 جلسه، برای گروه مداخله اجرا گردید. 6 ماه پس از مداخله، ارزشیابی ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام شد و داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS نگارش 18تجزیه و تحلیل شدند. میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان شرکت‌کننده در مطالعه (1/4)16/3بود. قبل از مداخله، میزان مصرف دخانیات و میانگین نمره متغیرهای آگاهی، نگرش، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی‌دار نداشتند،. اما پس از مداخله آموزشی، بین میانگین نمره تمام متغیرهای فوق و میزان مصرف دخانیات، در دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت (0/05>P). بر اساس یافته‌ها به نظر می‌رسد، بسته آموزشی تدوین شده در پیشگیری از مصرف دخانیات در نوجوانان بسیار سودمند و اثربخش بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، خودکارآمدی، دخانیات، نوجوان

عنوان انگلیسی The effect of an educational package on the attitude, self efficacy and tobacco use preventive behaviors of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The purpose of this study was to evaluate the impact of an educational package on attitude, self efficacy and tobacco use preventive behaviors of adolescents in Zarandieh, Iran.Methods: This was a quasi-experimental study. A sample of high school male students was randomly divided into two groups: cases (n=80) and controls (n=80). All cases received an educational intervention in 6 sessions while the controls did not. Data were collected using a questionnaire containing items on attitude, self-efficacy and preventive behaviors at two points in time: before intervention and at 6 months follow-up. Results: The mean age of respondents was 16.3 (SD = 1.4) years. Before the intervention, there were no significant differences between cases and controls on smoking and knowledge, attitudes, self-esteem, self-efficacy and preventive behaviors (p>0.05). However, there were significant differences between cases and controls on all measures including tobacco use after the intervention (p< 0.05). Conclusions: The designed educational package had a good impact on the prevention of smoking behavior among adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescence, self-efficacy, tobacco use

نویسندگان مقاله محمود کریمی | Mahmood Karimy
Department of Public Health, Faculty of Health, Saveh University of Medical Science, Saveh, Iran


شمس‌الدین نیکنامی | Shamsaddin Niknami
Department of Health Education, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


علیرضا حیدرنیا | Ali Reza Heidarnia
Department of Health Education, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


ابراهیم حاجی‌زاده | Ibrahim Hajizadeh
Department of Biostatistics, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University,Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-270&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات