این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۸۷-۴۹۵

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر فشار خون در مبتلایان به بیماری پرفشاری خون
چکیده فارسی مقاله بیماری فشار خون بالا یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح بین‌المللی است که سالیانه هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد بهداشت جهانی تحمیل می‌نماید. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش نظریه محور برکنترل بیماری فشار خون است. در یک مطالعه نیمه تجربی، تعداد 192 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون که از مراقبت‌های بهداشتی خانه‌های بهداشت شهرستان زابلی استفاده می‌کردند، با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله‎ای تصادفی و بر اساس سن و جنسیت در دو گروه قرار گرفتند. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه‎ای بود که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. ابتدا اطلاعات اولیه از گروه‌های مداخله و شاهد گرد آوری و سپس برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام و بعد از گذشت 2 ماه اطلاعات مجدداً گرد آوری و با استفاده از آزمون‌های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین سنی گروه مداخله و شاهد به ترتیب 14.13±62.81 و 13.17±64.45 سال بود. مشاهدات نشان دادند میانگین فشار خون سیستولیک در گروه مداخه آموزشی از 9/138 به 4/125 و فشار خون دیاستولیک نیز از 85.15 به 80.57 به صورت معنی دار کاهش یافته بود (0.001>P). مشاهدات نشان دادند برنامه آموزشی که بر اساس سازه‌های الگوی آموزشی بزنف طراحی شده باشد، نسبت به آموزش‌های رایج، نتایج بهتری را درکنترل بیماری فشار خون، ارائه کرده و باعث ارتقای سطح سلامت بیماران می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی بزنف، آموزش، پرفشاری خون

عنوان انگلیسی Effectivness of an educational program based on BASNEF model on blood pressure in hypertension
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): To evaluate the impact of training programs based on BASNEF model on blood pressure.Methods: This was a quasi-experimental study that carried out on primary hypertension. The sampling method was multi-stage sampling. In the first stage 20 public health centers were randomly selected and randomly divided in two control and interventional groups. Then in each group based on age and sex 96 patient (n=96) were randomly selected. Data collection tool was a questionnaire. The intervention group received an educational program based on BASNEF model. Data were collected at baseline and 2 months after educational intervention.Results: There was a significant difference between two groups regarding means of scores of self-care behaviors, subjective norms, and enabling factors after intervention. Also in interventional group mean score of systolic pressure was reduced from 138.9 to 125.4 and diastolic pressure was reduced from 85.15 to 80.57.Conclusion: The findings showed that training based on BAZNEF model was useful in promotion of preventive behaviors and decreased systolic and diastolic pressure in hypertension.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله BAZNEF model, Education, Hypertension

نویسندگان مقاله حسین ایزدی راد | Hossein Izadirad
Department of Health Education, Faculty of Health and Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


غلامرضا مسعودی | Gholam Reza Masoudi
Department of Health Education, Faculty of Health and Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


ایرج ضاربان | Iraj Zareban
Department of Health Education, Faculty of Health and Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


مهناز شهرکی پور | Mahnaz Shahraki Poor
Department of Biostatistics, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modaress University, Tehran, Iran


دامون حق شناس | Damon Haghshenas
Department of Cardiovascular Diseases, Razy hospital of Saravan, Zahedan, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-275&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات