این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۰
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی بر بهکارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین راهبردها در مدیریت کیفیت جامع، تمرکز بر ارتقای عملکرد فرآیندها و توانمندسازی کارکنان است؛ این در حالی است که در منشور اتاوا یکی از کاربردیترین راهبردهای توانمندسازی افراد، ارتقای سطح آگاهی آنان بیان شده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر به کارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش قلب بیمارستان بوعلی قزوین انجام شد. این مطالعه نیمهتجربی بر روی پرسنل پرستاری بیمارستان یاد شده که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پس از تعیین اعتبار و اعتماد پرسشنامهها، دادهها جمعآوری شد. سپس مداخله آموزشی به صورت برگزاری کارگاه آموزشی تحت عنوان آشنایی با مفاهیم،کاربرد و ضرورت اجرای مدیریت کیفیت به همراه ارایه بسته آموزشی در قالب کتابچه آموزشی و لوح فشرده اجرا شد. سه ماه بعد از مداخله چک لیستی که بهمنظور بهکارگیری ابعاد مدیریت کیفیت جامع بر اساس پرسشنامه تهیه شده بود، توسط محقق تکمیل گردید. در نهایت دادههای هر بخش از مطالعه با بهکارگیری آزمونهای متناسب آماری تحلیل گردید. میانگین به کارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع نشان داد که در زمینه توجه به مشتری (بیمار) قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین میانگین امتیاز مشارکت پرسنل (پرستاران) در اجرا قبل و بعد از مداخله، و میانگین امتیاز ارتباطات پرستار و بیمار قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیدار داشت؛ ولی در کل مجموع امتیازهای بهدست آمده در بهکارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنیدار وجود نداشت. با توجه به نتایج به دست آمده ضرورت و اهمیت به کارگیری مدیریت کیفیت جامع در ارتقای سلامت بیمارستان و متعاقباً بهبود سلامت بیمار غیرقابل انکار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کیفیت جامع، برنامه آموزشی، بیمارستان
عنوان انگلیسی
Total quality management (TQM): is an educational intervention effective to apply the model in routine practice?
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): One of the main strategies for improving system performance is the total quality of management. This study aimed to assess the effect of an educational intervention on the application of TQM in a hospital ward.Methods: This was a small scale study of a random sample of 20 nurses working in a hospital ward in Qazvin, Iran. Participants were asked to respond to a questionnaire on importance and application of the TQM dimensions at two pints in time: at baseline (before intervention) and after an educational intervention at three moths follow-up. Data were analyzed using the Paired-t test by SPSS software.Results: There were significant differences on mean scores of the TQM application on several TQM damnations such as customer (patient) attention (P=0.035), staff participation (P=0.037), and patient-nurse communication (P=0.050) before and after intervention. However, there was no significant difference in TQM concept application before and after educational intervention (P=0.014).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
total quality of management, educational program, hospital
نویسندگان مقاله
فاطمه زارعی | Fatemeh Zareie
Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
محمد حسین تقدیسی | Mohammad Hosien Taghdisi
Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
رفعت محبیفر | Rafat Mohebifar
Department of Health Services Management. Qazvin University of Medical Sciences, Tehran, Iran
هادی طهرانی | Hadi Tehrani
Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
داوود شجاعیزاده | Davood Shojaeezade
Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
امیر معتمدی | Amir Motamedi
Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-302&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات