این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۱

عنوان فارسی ارتباط آگاهی و تهدید درک شده‌ی دانش آموزان با رفتار آن‌ها در زمینه‌ی مصرف صبحانه و میان وعده در مدارس ابتدایی
چکیده فارسی مقاله صبحانه و میان وعده، نقش مهمی در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد؛ به طوری که مصرف صبحانه و میان وعده مناسب و کامل، باعث افزایش قدرت یادگیری و عملکرد کودکان می‌گردد. این مطالعه، به منظور تعیین سطح دانش و تهدید درک شده‌ی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر زاهدان در رابطه با مصرف صبحانه و میان وعده در سال تحصیلی 91-90 انجام گرفته است. در این مطالعه‌ی توصیفی ـ تحلیلی، تعداد 223 دانش آموز پسر پایه‌ی چهارم ابتدایی از طریق نمونه گیری چند مرحله‌ا‌ی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. داده‌های جمع آوری شده با کمک نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری مناسب، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دانش آموزان، 76 درصد از کل نمره‌ی آگاهی، حساسیت و شدت درک شده و 60 درصد از کل نمره‌ی رفتار را کسب نمودند. 51.6 درصد از دانش آموزان هر روز مرتب صبحانه مصرف می‌کردند و تنها 22 درصد از آنها هر روز میان وعده مصرف می‌کردند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که آگاهی با حساسیت و شدت درک شده و رفتار، رابطه‌ی مثبت و معنی دار دارد. همچنین حساسیت درک شده با شدت درک شده و شدت درک شده با رفتار رابطه‌ی مستقیم و معنی دار دارد (0.05>P). در این مطالعه مشخص شد رفتار دانش آموزان خصوصاً در مورد مصرف صبحانه و میان وعده در سطح مطلوبی قرار ندارد و با توجه به ارتباط مستقیم بین آگاهی و شدت درک شده با رفتار، طراحی برنامه‌های آموزشی برای بهبود رفتارهای تغذیه‌ای دانش آموزان و همچنین با به کارگیری الگو‌های رایج در آموزش بهداشت، از جمله الگوی باور بهداشتی (که حساسیت و شدت درک شده از اجزای این الگو هستند) ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، تهدید درک شده، صبحانه، میان عده، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Knowledge and perceived threat of students in relationship with their behavior in context of consumption of breakfast and snack in primary boy schools in Zahedan
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): To determine the knowledge and perceived threat level of elementary school students about breakfast and snack consumptions in Zahedan, Iran.Methods: In this descriptive study 223 elementary fourth grade students were selected by multi-stage sampling. The data collection instrument was a questionnaire that its validity and reliability were reviewed and confirmed. The data were analyzed performing independent t-test, one-way analysis of variance and Pearson correlation test.Results: The results showed that students obtained 76 percent of the total score of knowledge, sensitivity, and perceived severity and 60 percent of the total score of behavior. 51.6 percent of students reported that they were eating breakfast every day and 22 percent reported that they were consuming snack every day. Pearson test showed that the relationship between knowledge and perceived susceptibility and severity and behavior were positive and significant (P< 0.05)Conclusion: The findings suggest that breakfast and snack consumption among students was not satisfactory. Various educational programs including theory based interventions are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Perceived threat, Breakfast, Snack, Students

نویسندگان مقاله بهروز لطفی | Behrooz Lotfi
Health Education department, Faculty of Public Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran2. Fatemeh Rakhshani


فاطمه رخشانی | Fatemeh Rakhshani



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-305&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات