این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۸۳-۹۰

عنوان فارسی تأثیر مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی رفتارهای پیشگیری از مواجهه با آلودگی هوا در زنان بادار
چکیده فارسی مقاله خودکارآمدی، یکی از سازه‌های کلیدی در بسیاری از الگوهای آموزش و ارتقای سلامت و به معنی اعتماد فرد به توانایی انجام موفقیت آمیز یک رفتار است. این مطالعه بر آن است تا تأثیر آموزش الهام گرفته از مصاحبه انگیزشی را بر خودکارآمدی رفتارهای پیشگیری از مواجهه با آلودگی هوا در زنان باردار شهر تهران بسنجد. در یک مطالعه نیمه تجربی که معیارهای ورود به مطالعه شامل سن بین 18 تا 35 سال مادر، بارداری بدون عارضه، نداشتن سابقه بیماری مزمن و رضایت به شرکت در مطالعه بودند، 110 زن باردار، به صورت آسان انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه تجربه و گواه قرارگرفتند و اطلاعات اولیه با استفاده از پرسشنامه و پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. برنامه آموزشی الهام گرفته از مصاحبه انگیزشی برای گروه تجربی اجرا شد. سپس نمونه‌ها پس از 1 ماه پی گیری، مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های به دست آمده با آزمون‌های توصیفی و تحلیلی متناسب، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین (±انحراف معیار) سنی افراد مورد مطالعه، 4.11±27.2 سال و میانگین±انحراف معیار سن بارداری، 8.75±22.89 هفته بود. اگر چه قبل از مداخله دو گروه از لحاظ متغیرهای مردم شناختی و خودکارآمدی یکسان بودند (0.05P). به نظر می‌رسد اجرای برنامه آموزشی بر پایه مصاحبه انگیزشی، می‌تواند در افزایش خودکارآمدی رفتارهای پیشگیرانه مواجهه با آلودگی هوا در زنان باردار مؤثر باشد.کد کار آزمایی بالینی: IRCT2012091010804N1
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی، مصاحبه انگیزشی، آلودگی هوا، بارداری

عنوان انگلیسی Effectiveness of a motivational interviewing session to enhance self-efficacy of pregnant women in response to air pollution preventive behaviors: a randomized trial
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Self-efficacy is an important construct within many health education theories and models and is defined as one’s beliefs in his/her own ability to complete tasks and reach goals. This study aimed to evaluate the effect of a motivational interviewing session on self-efficacy of pregnant women in response to air pollution hazards.Methods: In this experimental study, 110 eligible pregnant women attending to prenatal clinics in 2012 in Tehran, Iran were randomly selected and randomized into intervention (55) and control group (51) who did not receive any intervention. The inclusion criteria were age between 18 and 35 years, having a normal pregnancy, not having a history of chronic disease and being satisfied to participate in the study. The women were excluded from the study if their pregnancies were complicated. Data were collected at baseline and 1-month follow up through demographic questionnaire and a designed valid measure including items on self-efficacy regarding air pollution preventive behaviors. Data were analyzed via t-test, Mann Whitney U test  Wilcoxon and Chi-squre.Results: In all, data for 104 pregnant women including 53 individuals in the intervention group and 51 ones in control group were analyzed. The mean age of women was 27.2 (±4.11) years and it was 22.89 (±8.75) for gestational age. Although before the intervention, both groups were the same in terms of demographic variables and the outcome measure, after the intervention, the mean ranks of self-efficacy were significantly better than the control group (P< 0.0001).Conclusion: The study findings revealed that the designed educational intervention could improve the self-efficacy of pregnant women regarding air pollution preventive behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه عربان | Marzieh Araban
Health education department, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


صدیقه السادات طوافیان | Sadigheh Sadat Tavvafian
Health education department, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


سعید متصدی زرندی | Saeed Motesaddi Zarandi
Environmental health engineering department, Shaheed Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


علیرضا حیدرنیا | Ali Reza Heidarnia
Health education department, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


محمودرضا گوهری | Mahmoud Reza Gohari
Department of Mathematics & Statistics, Hospital Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


افسانه لالوئی | Afsaneh Laloie
Department of Gynecology, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran


علی منتظری | Ali Montazeri
Mental health Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-307&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات