این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۹۱-۹۹

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی مدون بر دانش، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه تب مالت در زنان دامدار روستایی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش نیمه تجربی، بررسی تأثیر یک برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به تب مالت در زنان روستایی شهرستان کنگاور است.نمونه‌های این مطالعه، به صورت تصادفی نظام مند از 6 روستا (که بیشترین شیوع بیماری را داشتند) طی 2 سال اخیر، به تناسب جمعیت روستا انتخاب شدند. از این 6 روستا، 3 روستا به صورت تصادفی، به عنوان گروه مورد و 3 روستا به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. ابتدا پیش آزمون در دو گروه مورد (91 نفر) و شاهد (91 نفر) انجام گرفت. سپس مداخله آموزشی در گروه مورد انجام شده و در پایان، پس آزمون از هردو گروه به عمل آمد.میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد قبل از مداخله آموزشی به ترتیب برابر با66/3±41/10، 6/3±8/27 و 68/1±73/4 بود، که این نمره بعد از مداخله آموزشی به ترتیب به 77/1±18/19، 2/2±9/34 و77/1±73/6 رسید.آگاهی، نگرش و عملکرد گروه مورد پس از مداخله آموزشی، تفاوت معنی‌دار با گروه شاهد داشت. این تفاوت در گروه مداخله، پیش و پس از آزمون نیز معنادار بود.اجرای این پژوهش نشان داد برنامه آموزشی محقق ساخته بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان روستایی شهرستان کنگاور تأثیر مثبت داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تب مالت، دامدار، کنگاور

عنوان انگلیسی The effect of a designed educational program regarding brucellosis prevention on knowledge, attitude and preventive behaviors of rural females of Kermanshah, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): This study aimed to examone the effect of a designed educational program regarding brucellosis prevention on knowledge, attitude and preventive behaviors of rural females of Kermanshah, Iran.Methods: A total of 182 patients suffering from brucellosis were randomized to either intervention group (n=91) who received a designed educational program or to control group (n=91) without receiving any eduction program. At baseline and two months after intervention, participants filled out self adminestered questionnaires.Results: Average score of knowledge¸ attitude and behavior at baseline and follow up time were 10/41±3/65¸ 27/8±3/6¸4/73±1/67 and 19/8± 1/77¸ 34/9± 2/2 ¸ 6/73± 1/77 respectively. Although, the two groups were comparable regarding all demographic data and baseline studied variables (P>0.05), there were significant differences between two groups regarding knowledge¸ attitude and behavior after intervention (P< 0.05).Conclusion: The findings revealed that the designed educational program could improve knowledge¸ attitude and behavior of female paticipated in the study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Brucellosis, Knowledge, Attitude and behavior

نویسندگان مقاله حسین رضایی | Hossein Rezaii
Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran


شمس‌الدین نیکنامی | Shamsoddin Niknami
Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran


صدیقه‌السادات طوافیان | Sadighe Sadat Tavvafian
Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran


بهزاد کرمی متین | Behzad Karami Matin
Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-308&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات