این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۲۴
عنوان فارسی
سواد سلامت: بررسی تعاریف به کار رفته در مطالعاتی که به طراحی و روان سنجی ابزارهای سنجش سواد سلامت پرداختهاند
چکیده فارسی مقاله
این مقاله که تعاریف سواد سلامت را مورد بررسی قرار داده است؛ در واقع، بخشی از نتایج یک مطالعه مروری است که به بررسی نظام مند مقالات طراحی و روان سنجی ابزارهای سنجش سواد سلامت پرداخته بود. در این مقاله، تعاریف ارائه شده در 42 مقاله گزینش شده در مرحله نهایی مطالعه مروری مذکور، استخراج گردیده و مورد بررسی قرار گرفت. در مقالات یاد شده، مجموعاً 7 تعریف مستقل و متفاوت از سواد سلامت ارائه شده بود. نتایج این مطالعه نشان داد، با توجه به مفهوم گسترده و پیچیده سواد سلامت، تعاریف گوناگونی از آن ارائه شده است که به رغم برخی تفاوتها در محتوا، تقریباً از چارچوب نسبتاً یکسانی تبعیت نمودهاند. در تحلیل تعاریف، چند بعد از جمله «ظرفیت و توانایی دسترسی»، «فهم و درک»، «پردازش و ارزیابی» و نیز «تصمیم گیری و رفتار» در خصوص اطلاعات و خدمات مربوط به سلامت جلب توجه نمود. ضمن آن که نشان داده شد همه این ابعاد در یک تعریف واحد ارایه نگردیدهاند. به عبارت دیگر، هنوز در تعریف یکسان و جامع از سواد سلامت، ابهامات و اختلافاتی وجود دارد. از این رو، ارائه تعریفی جامع از این شاخص توسط مرجعی معتبر، به منظور سنجش همه ابعاد متصور برای آن ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، تعاریف، روان سنجی، ابزار
عنوان انگلیسی
Definitions of health literacy: a review of the literature
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Health literacy is a relatively new emerging concept in public health. It is also a new area for research with links to communication. It has been suggested that health literacy incorporates all of the major psychological, social, and environmental constructs that influence individual health choices. It has been suggested that poor health literacy poses a major barrier to public’s health and might represent a major cost to health care system. The aim of this study was to examine what is health literacy.Methods: A review was undertaken of all the full publications in the English and Persian language biomedical journals between 1993 and 2012. The search was restricted to ‘health literacy’ that appeared in the titles/abstracts of the publications. In addition, a manual search was performed to include additional papers of potential interest.Results: In all 1788 citations were identified. After screening, 1265 duplicate citations were excluded. The remaining 523 citations were further examined and 438 citations were found irrelevant. Finally the full texts of 85 papers were assessed. Of these 42 papers were found to be relevant and were included in this review. The findings indicated that variations exist in defining health literacy and each definition contained some aspects of health literacy. We identified that a comprehensive definition of health literacy might include the following constructs: ability to read, ability and skills to access, understand, and appraise health information, make decisions, and practice in order to maintain or improve health.Conclusion: An agreed definition of health literacy is needed. An authoritative body might propose such a definition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health literacy, Definitions, Review
نویسندگان مقاله
محمود طاووسی | Mahmoud Tavousi
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
مهدی عبادی | Mahdi Ebadi
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
سیدعلی آذین | Ali Azin
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
قدرت اله شاکری نژاد | Ghodratoolah Shakerinejad
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
اکرم هاشمی | Akram Hashemi
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
اسماعیل فتاحی | Esmail Fattahi
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
علی منتظری | Ali Montazeri
Mental Health Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-311&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات