این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۶۱۹-۶۲۷

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی در پیشگیری از افسردگی پس از زایمان؛ یک کارآزمایی نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله مداخلات پیشگیری‌کننده و شناسایی زودرس علائم افسردگی بهترین راه مؤثر مقابله با این عارضه بوده و آموزش اساسی‌ترین روش پیشگیری اولیه است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر پیشگیری از افسردگی پس از زایمان در مادران نخست‌زا طراحی گردید. این مطالعه به‌صورت یک کارآزمایی میدانی نیمه تجربی در دو مرکز بهداشتی درمانی منتخب شهر سنندج در سال 1390 انجام شد. به منظور پیشگیری از تأثیر برنامه آموزشی بر مادران گروه کنترل، یک مرکز به‌طور تصادفی به گروه کنترل و دیگری به گروه مداخله اختصاص یافت. با نمونه‌گیری مستمر در هر مرکز 100 مادر انتخاب شدند. گروه مداخله برنامه آموزشی در خصوص افسردگی پس از زایمان طی سه جلسه 20 دقیقه‌ای به‌صورت فردی در 14-10 روز اول، 6 و نیز و 8 هفته پس از زایمان ارائه شد و همچنین کتابچه آموزشی به مادران گردید هردو هفته یک بار وضعیت مادر به صورت تلفنی بررسی شده، و نکات آموزشی یادآوری شد. گروه کنترل فقط مراقبت روتین پس از زایمان را داشتند. تأثیر برنامه با مقایسه نمرات افسردگی ادینبرو در 8 و 12 هفته بعد از زایمان در هر دو گروه سنجیده شد. مشخصات دموگرافیک و نمرات ادینبرو دو گروه قبل از مطالعه تفاوت آماری معنی‌دار نداشت. اجرای برنامه آموزشی موجب تفاوت آماری معنی‌دار در میانگین نمرات افسردگی ادینبرو گروه مداخله در 8 و 12 هفته پس از زایمان گردید. میانگین نمرات گروه کنترل، 8 و 12 هفته پس از زایمان تفاوت آماری معنی‌دار نداشت. نتایج نشان‌دهنده کاهش نمرات افسردگی ادینبرو بود اجرای این برنامه در مراقبت‌های پس از زایمان می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای مناسب در جهت ارتقای سلامت مادران، کاهش و پیشگیری از افسردگی در مداخلات بهداشتی کشوری مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه آموزشی، افسردگی پس از زایمان، پیشگیری، نخست‌زا

عنوان انگلیسی The effect of an educational program on prevention of postpartum depression
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): This study was, designed to evaluate the effect of an educational program on postpartum depression among primiparous women.Methods: This was a quasi-experimental study carried out in two urban health centers in Sanandaj, Iran. The intervention group received an educational program on postpartum depression in three sessions: 10-14 days, 6 and 8 weeks after delivery. Each session that lasted for 20 minutes. In addition, booklets were circulated to mothers for guidance. The control group (mothers) only received the routine postpartum care. Both groups completed The Edinburgh Postnatal Depression Scale 8 and 12 weeks after delivery and were compared between two groups.Results: There was no significant difference between the two groups at baseline. However, there was a significant difference between depression scores in two groups one month after intervention (P=0.001).Conclusion: The results showed that the educational program among primiparous mothers was effective.Key Words: Educational program, Postpartum Depression, Prevention, primiparous
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصوره جمشیدی منش | Mansoureh Jamshidimanesh
Department of Health Education, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Tehran, Iran


شهناز گلیان تهرانی | Shahnaz Golian Tehrani
Department of Health Education, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Tehran, Iran


آغافاطمه حسینی | Agha Fatemeh Hosseini
Department of Statistics, School of Health Management & Information Sciences ,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


نرگس شمس علیزاده | Narges Shams Alizadeh
Department of Psychiatry, Kordestan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran


فروزان لهونی | Forouzan Lahoni
Tehran University of Medical Sciences Tehran, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-316&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات