این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۷۵-۳۸۳

عنوان فارسی بهبود تداوم مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده
چکیده فارسی مقاله یکی از عوامل مؤثر در موفقیت هر روش پیشگیری از بارداری، میزان تداوم استفاده از آن روش است. به ‌رغم این که قرص جلوگیری از بارداری، از روش‌های بسیار مطمئن جلوگیری است، تعدادی از زنان در حین استفاده از این روش به مصرف ادامه نمی‌دهند. این پژوهش تجربی از نوع مورد ـ شاهدی با هدف افزایش تداوم مصرف قرص با کاربرد برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در زنان 49-15 سال مصرف کننده قرص منوفازیک LD تحت پوشش مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر اهواز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای در سال1391 انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با تکمیل پرسشنامه به روش مصاحبه چهره به چهره قبل از مداخله، سه ماه و شش ماه بعد از مداخله جمع‌آوری گردید. بر اساس نتایج گزارش شده در بازه زمانی سه ماهه پی‌گیری، آزمون رگرسیون لجستیک، تأثیر برنامه آموزشی بر تداوم مصرف قرص را نشان داد. بر اساس نتایج اگرچه افزایش تداوم مصرف معنادار نشد، ولی زنانی که برنامه آموزشی را دریافت نکرده بودند، 2 برابر بیشتر از زنانی که این آموزش‌ها را دریافت کرده بودند در معرض قطع مصرف قرص بودند. به نظر می‌رسد اجرای برنامه آموزشی نظریه محور، می‌تواند موجب بهبود تداوم مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Improving oral contraceptive pill continuation: application of the Theory of Planned Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Continuation rate is one of the most important factors in the success of any contraceptive methods. Although oral contraceptive pill (OCP) is the most reliable method for preventing pregnancy, a number of women do not contnue to use the pills. This study reports on improving continuation by appliying the theory of Planned Behavior.Methods: This was a case-control study of women aged 15-49 years old using low dose (LD) pills attending family planning centres in Ahwaz, Iran in year 2012. To improve continuation of OCP an educational program based on the Theory of Planned Behavior was developed. Cases received the usual care plus the program while the control only received the usual care. Data were collected via face-to-face interviews at baseline (before the intervention) and at three and six months follow-up. This paper reports on three months data. Logistic regression analysis was performed to assess the effect of the educational program on continuation.Results: The results revealed that the educational program did not have a statistically significant effect to increase continuation of OCP (OR =2.09, 95% CI=0.77-5.68, P =0.15). However, women who did not receive the educational program 2 times were more likely to discontinue the pills compared to women who received the intervention.Conclusion: The findings indicated that educational intervention based on Theory of Planned Behavior might improve continuation of OCP. To asretain such conclusion the effect of the educational program on continuation reamins to be assessed at six months follow-up.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قدرت الله شاکری نژاد | Ghodratollah Shakerinejad
Department of Health Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


علیرضا حیدرنیا | Alireza Hidarnia
Department of Health Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


محمداسماعیل مطلق | Mohammad Esmaeil Motlagh
Department of Children, Razi Hospital, Jundi Shapur University of Medical Sciences, Ahwas, Iran


خدابخش کرمی | Khodabakhsh Karami
Department of Public Health, Faculty of Health, Jundi Shapur University of Medical Sciences, Ahwas, Iran


علی منتظری | Ali Montazeri
Mental Health Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran


محمود طاووسی | Mahmoud Tavousi
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-339&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات