این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۴۰۳-۴۱۴

عنوان فارسی تأثیر عوامل کیفی محیط بر کاهش اختلال رفتاری در کودکان ۷-۵ سال
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر، جمعیت قابل توجه کودکان در ایران، سبب توجه ویژه‌ای به مسئله آموزش و فضاهای آموزشی کودکان شده است. متأسفانه در ایران، اکثر دبستان‌ها و مهد کودک‌ها در فضاهای فاقد طراحی مناسب و یا در فضاهایی با کاربری غیر آموزشی تأسیس می‌شوند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی برخی از اصول طراحی فضاهای ویژه کودکان با تأکید بر بهره گیری از قابلیت‌های محیطی مؤثر بر رفتار کودکان و رویکرد کاهش اختلالات رفتاری در آنان است. جامعه آماری، از نوع در دسترس و شامل کودکان پیش دبستانی سنین 5 تا 7 ساله در یکی از مهد کودک‌های شهر تهران است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده است که از طریق آن تعداد 30 کودک انتخاب شده و به 2 گروه 15 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. روش تحقیق به کار گرفته شده، نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه و آزمایش بود. برای تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شده است.بر اساس نتایج به دست آمده، می‌توان بیان کرد نورگیری طبیعی و مناسب فضا، ایجاد ارتباط دیداری و شنیداری با محیط خارج از فضای مهدکودک و پیش دبستانی، همچنین ارتباط با فضای سبز و باز و انجام بازی‌های گروهی و هدفمند در فضای باز، بر کاهش نشانگان اختلالات رفتاری در کودکان تأثیر دارد. با به کارگیری نتایج حاصل از پژوهش حاضر، می‌توان اذعان داشت عوامل کیفی ـ کالبدی محیط‌های آموزشی، می‌تواند بر رفتار کودکان تأثیرگذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of environmental quality factors in decreasing behavioural disorders among pre-school children
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): In recent years there are special attention to the issue of children's education and learning spaces. Unfortunately, in Iran most schools and kindergartens are established without proper design or in non-educational buildings. The purpose of this research was to assees the relationship between some design principles and children's behaviour.Methods: This was a semi-experimental study with pre-and post–test design among a random sample of pre-school children aged between 5 to 7 years. Childeren were assigned into the experimental and control groups (15 children each). The experimental group was located in a specially designed place while the controls were lockated in a usual place.Results: The results showed that natural and appropriate lightening in the space, creation visual and aural communication with the outdoor kindergarten spaces and also connection with green and open space and targeted playing in the open space decreased behavioural disorders in the experimental group.Conclusion: The findings indicated that the physical qualities of the educational environments have a major impact on children's behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل ضرغامی | Esmaeil Zarghami
Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran


نگار نصیری | Negar Nasiri
Islamic Azad University, Tehran North Branch, Tehran, Iran


شیرین اژده فر | Shirin Ejdefar
Islamic Azad University, Tehran North Branch, Tehran, Iran


لیلا اژده فر | Leyla Ejdefar
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-342&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات