این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۶۳-۲۷۳
عنوان فارسی
شناسایی عوامل شخصیتی و شناختی در رانندگان حادثه ساز
چکیده فارسی مقاله
تصادفات جادهای و ترافیکی، یکی از شایعترین سوانح است که سالانه جان بسیاری از مردم را در جهان به خطر میاندازد. هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل شخصیتی و شناختی (کارکرد توجه) در رانندگان حادثه ساز است. بنابراین در این مطالعه علی ـ مقایسهای به مقایسه صفات شخصیت و کارکرد توجه در دو گروه رانندگان حادثه ساز و غیرحادثه ساز پرداختیم. جامعه آماری، شامل تمام رانندگان مرد بین 60-20 سال در استان تهران است. به روش تصادفی ساده، 50 راننده حادثه ساز که خودرو یا گواهینامه آنان توسط مأموران نیروی انتظامی ضبط شده بود و برای باز پس گرفتن آن به ستاد ترخیص خودرو و گواهینامه آمده بودند، انتخاب شدند. همچنین در گروه کنترل، 50 راننده مرد که هیچ گونه تخلفی تا زمان پژوهش در سوابق آنها درج نشده بود، از 10 تاکسی سرویس استان تهران به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. صفات شخصیتی رانندگان حادثه ساز و غیرحادثه ساز با آزمون 240 سؤالی نئو NEO PI-R و کارکرد توجه با آزمون عملکرد پیوسته CPT، اندازه گیری شد. نتایج در صفات شخصیتی نشان داد بین دو گروه در صفات روان رنجوری، برون گرایی، گشودگی و وجدانی بودن تفاوت معنادار وجود دارد و در روان رنجوری و برون گرایی رانندگان حادثه ساز نمرات بالاتری نسبت به رانندگان غیرحادثه ساز کسب کردند، در حالی که در گشودگی و وجدانی بودن رانندگان غیرحادثه ساز نمرات بالاتری کسب کردند. در صفت توافق بین رانندگان حادثه ساز و غیرحادثه ساز، تفاوت معنادار وجود نداشت. در کارکرد توجه بین رانندگان حادثه ساز و غیرحادثه ساز تفاوت معنادار وجود داشت؛ به این ترتیب که در خطای ارائه پاسخ، خطای حذف و زمان واکنش، رانندگان حادثه ساز نمرات بالاتری نسبت به رانندگان غیرحادثه ساز کسب کردند و در جستجوی صحیح رانندگان غیرحادثه ساز نمره بالاتری کسب کردند. همین طور نتایج تحلیل تمایزها نشان داد که 74/71 درصد از واریانس نمرات افراد ناشی از عضویت گروهی آنها است. بنابر نتایج این مطالعه بین توجه و شخصیتِ رانندگان حادثه ساز و غیرحادثه ساز تفاوت معنادار وجود داشت؛ بدین منظور پیشنهاد میشود ارزیابیهای روانشناختی هنگام اخذ گواهینامه و ارزیابیهای دورهای بعد از آن اجرا شوند و آموزشهایی برای رانندگان حادثه ساز فراهم آید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying personality and cognitive factors in high-risk drivers
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): To identify personality traits and function of attention in high-risk drivers. The study aimed to compare personality traits and function of attention in two groups of high-risk drivers and normal ones.Methods: This was a case-control study. Using simple random sampling, 50 high-risk male drivers were selected whose cars or license have been confiscated by traffic police in Tehran, Iran. Also in control group, 50 male drivers were selected who had no violations in their records. Personality traits of the two groups were measured by the NEO PI-R test with 240 questions and function of attention was measured by the Continuous Performance Test (CPT). Data were analyzed by Chi-square test, analysis of covariance and discriminate analysis.Results: The finings illustrated that in personality factors there were a significant difference between high risk and normal drivers in neuroticism, extraversion, openness and conscientiousness. In neuroticism and extraversion, high-risk drivers had higher scores than normal drivers (P< 0.01), whereas in openness and conscientiousness normal drivers had higher scores (P< 0.01). However, in agreeableness there was no significant difference between the two groups. In function of attention there was a significant difference between high-risk an normal drivers. In commission error, omission error and reaction time indexes high-risk drivers had higher scores than normal drivers (P< 0.01), while in correct detection normal drivers had higher scores than high-risk drivers (P< 0.01). In discriminate analysis the findings showed that 71.74 % of the variance was due to risky derving behavior.Conclusion: The finings demonstrated that there were significant differences between high risk and normal drivers in personality traits and attention. Therefore it is recommended to perform psychological assessments at the time of granting driving licenses and periodically thereafter and provide trainings for high-risk drivers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
گلنوش شهباز | Golnoosh Shahbaz
بهروز دولتشاهی | Behrooz Dolatshahi
عباس پورشهباز | Abbas Poorshahbaz
پروانه محمدخانی | Parvaneh Mohammadkhani
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-348&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات