این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۲

عنوان فارسی سیر زمانی آسیب‌های رانندگی در مراجعان به بیمارستان اصلی شهرستان مسجد سلیمان
چکیده فارسی مقاله در خیابان‌ها و جاده‌های سراسر دنیا روزانه 3000 نفر می‌میرند و 30000 نفر به طور جدی دچار آسیب می‌شوند. این پژوهش با استفاده از سری‌های زمانی الگویی برای پیش بینی حوادث رانندگی ارائه خواهد داد. این مطالعه تحلیلی به بررسی روند زمانی بروز حوادث بر حسب ماه در 24 ماه از ابتدای فروردین سال 1387 تا پایان اسفند سال 1388 در بیمارستان دولتی اصلی شهرستان مسجد سلیمان پرداخته است. داده‌ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و Minitab مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. به منظور تعیین الگوی آماری روند آسیب‌های ترافیکی از روش Times Series استفاده شد. به منظور برازش یک الگوی خطی برای پیدا کردن روند میزان بروزحوادث ترافیکی، الگو‌های خطی ARMA Box-Jenkins مورد ارزیابی قرار گرفته و در انتها الگوی اتورگرسیو (Autoregressive) جهت پیش بینی انتخاب گردید.از تعداد 1210 بیمار حادثه دیده مراجعه کننده به بیمارستان، تعداد 5/78 درصد (950 نفر) مرد بودند. میانگین سن آسیب دیدگان برابر با (08/17±) 57/30 سال بود. بیشترین فراوانی نسبی (1/35%) مربوط به گروه سنی (29-20) سال بود. سیر ماهیانه بروز تصادفات از الگوی اتورگرسیو مرتبه اول تبعیت می‌کرد. بروز حوادث، دارای روند صعودی و میانگین افزایش ماهیانه آن حدود 7/0 نسبت به ماه‌های قبلی بود.فراوانی حوادث در مردان جوان که نقش فعالی را در امور اجتماعی و اقتصادی بر عهده دارند، بیشتر بود. این مسئله به ویژه با وجود روند افزایشی که مشاهده شد، قابل تأمل و نیازمند توجه و بررسی بیشتری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Road traffic injuries among patients attending central hospital of Masjed-Soleyman from March 2008 to 2010
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): To identify the predictive model of road traffic injuries by a time series model.Methods: This was an analytical study involving patients attending central hospital of Masjed –Soleyman ( a city in Ahvaz Province), Iran during 24 months, from March 2008 to March 2010. Time series carried out to determine monthly occurrence of road traffic injuries in order to build a statistical model on data. The ARMA Box Jenkins linear model was used and an Autoregressive model was selected.Results: Out of all 1210 injured patients referring to the hospital, 78.5% (n=950) were men. The mean age of patients was 30.57±17.08 years. The majority of injured (35.1%) were 20-29 years old. Autoregressive model was appropriate to describe our data over time. The result indicated the road traffic injuries had an increased pattern by 7 times as compare with previous month on average. Conclusion: The frequency of road traffic injuries is high in men and young age adolescents. The pattern is increasing and there is need for serious public health considerations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته زمانی علویجه | Fereshteh Zamani Alavijeh
Public Health Department, Faculty of Health, Ahvaz University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran


کامبیز احمدی انگالی | Kambiz Ahmadi
Epidemiology and Statistic Department, Faculty of Health, Ahvaz University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran


مریم نادی باغو | Maryam Nadi
Health Center of Masjed-Soleyman, Iran


هاجر دلف زرگانی | Hajar Zargani
Faculty of Health, Ahvaz University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran


مینا تقی راهداری | Mina Rahdari
Faculty of Health, Ahvaz University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran



نشانی اینترنتی http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-367&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات