این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۱
عنوان فارسی
تسریع رشد توانایی درک خطرات ترافیکی از طریق آموزش در کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
کودکان عابر پیاده بیش از هر گروه سنی دیگر دچار سانحه ترافیکی میشوند. یک دلیل مطرح شده برای نرخ بالای حوادث ترافیکی کودکان، قدرت ضعیف آنها در درک خطر است. توانایی درک خطر با سن افزایش مییابد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش داستان گویی و مدل رومیزی بر افزایش یکی از تواناییهای لازم کودکان برای عبور از خیابان یعنی شناسایی مکانهای ایمن و ناایمن بود و این که کدام نوع آموزش اثربخشتر است. شصت کودک 6 تا 7 ساله و بیست کودک 9 ساله در این تحقیق شرکت جستند. کودکان 7-6 ساله به طور تصادفی و مساوی در سه گروه، آموزش از طریق داستان گویی، مدل رومیزی و کنترل قرار گرفتند. توانایی کودکان پیش دبستانی در شناسایی مکانهای ایمن و ناایمن به وسیله تصاویری از مکانهای خیابانی در دو مرحله پیش و پس از ارائه آموزش و توانایی کودکان 9 ساله یک بار اندازه گیری شد. آموزش برای هر دو گروه داستان گویی و مدل رومیزی در چهار جلسه انجام گرفت. طی آموزش به آنها مفاهیم خطر چون محدودیت دید و چند طرفه بودن خیابانها ارائه شد. نتایج نشان داد توانایی درک خطر کودکان پیش دبستانی آموزش دیده افزایش یافت. نمرات آنها در پس آزمون به طور معنادار بیش از گروه کنترل و برابر با نمرات کودکان 9 ساله بود. همچنین از بین دو طریق آموزش، مدل رومیزی مؤثرتر بود. مطالعه نشان میدهد که آموزش میتواند توانایی درک خطر کودکان پیش دبستانی را افزایش دهد و سطح آنها را به کودکان 9 ساله برساند. از نتایج میتوان در جهت طراحی برنامههای آموزشی مناسب با استفاده از روش کم هزینه و ایمن مدل رومیزی بهره برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ability of preschool children in perception of traffic dangers: an intervational study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): To investigate the effect of training in promoting children’s ability to select safe places to cross roads, and to examine which type of training is more effective that were story-telling or tabletop model.Methods: Sixty preschool and twenty 9 years old children participated in the study. Preschool children were divided into three groups, where 20 received training by means of story-telling, and 20 by tabletop model. The remaining children did not receive any training. The training was implemented in 4 sessions. Preschool children’s ability in identifying safe/dangerous crossing sites was assessed by 10 pictures in pre and post training. For 9 years old' ability was assessed once.Results: In comparison to controls, significant improvement was observed in all children following training. The trained preschool children’s scores were not significantly different from 9 year-old children. Tabletop model was more effective method than story-telling.Conclusion: Training especially by tabletop model might be effective in promoting the perception of traffic dangers in young children. Training can speed up the development of young children's ability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا طبیبی | Zahra Tabibi
مریم سادات کیافر | Maryam Kiafar
نشانی اینترنتی
http://acadserv.com/demojrn/browse.php?a_code=A-10-10-368&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات